سیستم جبران خدمات چیست؛ معرفی کامل سیستم جبران خدمات

برقراری سیستم جبران خدمات منعطف در هر سازمانی یکی از اصول حیاتی آن است. در این مقاله به طور کامل به عناصر سیستم جبران خدمات در سازمان ها خواهیم پرداخت.
24 تیر 1402
سیستم جبران خدمات چیست؛ معرفی کامل سیستم جبران خدمات
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/4487-5c713ce3/WaterMark-DyBuG-main7.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

شاید تابه‌حال در مورد سیستم جبران خدمات چیزهایی شنیده باشید. سیستم جبران خدمات یکی از موضوعات مهم برای کارکنان و کارفرمایان است. این سیستم در اصل، شامل تمام اجزای جبرانی استراتژی یک شرکت است که می‌توانند شامل: دستمزد کارکنان، حقوق، مزایا و کل شرایط پرداخت باشند. 

طرح‌های جبران خدمات همچنین شامل برنامه‌های افزایش، مزایای جانبی، امتیازات اتحادیه و تخفیف‌های ویژه توسط کارفرما هم می‌شود.این سیستم شامل تمامی شیوه‌های جبران خدمات است که در ازای خدمات فرد از طرف سازمان به او تعلق می‌گیرد. در این مقاله از دیباگ می‌خواهیم به معرفی این موضوع بپردازیم و عناصر سیستم جبران خدمات را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

سیستم جبران خدمات چیست و چرا برای مدیران شرکت‌ها مهم است؟

اگر سازمانی بخواهد به کارکنان خودش پاداش منصفانه بدهد، باید از سیستم جبران خدمات استفاده کند. در واقع این سیستم، یک بسته غرامت پایه است که صرفا از حقوق یا دستمزد تشکیل شده است. یک بسته جبرانی جامع تر می‌تواند شامل مزایای اضافی مانند پاداش، پاداش، کمیسیون، بیمه درمانی یا سرمایه‌گذاری بازنشستگی باشد.

برنامه های جبران خدمات شامل ارائه پرداخت های منصفانه و رقابتی است که به طور هم‌زمان با بودجه شرکت هماهنگ است و موفقیت کسب‌وکار را ارتقا می دهد. این سیستم، می‌تواند باعث سود کسب‌وکار شود و حتی به دلائل زیر برای مدیران شرکت اهمیت داشته باشد:

  • شفافیت و یکپارچگی سازمان را نمایش می‌دهد.
  • باعث جذب و حفظ استعدادهای برتر می‌شود.
  • انگیزه و وفاداری کارکنان را افزایش می‌دهد.
  • گردش مالی و هزینه‌های استخدام را کاهش می‌دهد.

سیستم جبران خدمات

چه عواملی در تعیین سیستم جبران خدمات تاثیرگذارند؟

به‌طور کلی عوامل تاثیرگذار در این قضیه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

عوامل داخلی

  • ماهیت شغل
  • ظرفیت پرداخت
  • استراتژی و نگرش سازمانی
  • فرهنگ سازمانی

عوامل خارجی

  • هزینه‌های زندگی
  • اتحادیه کارگری
  • عوامل اجتماعی و اقتصادی
  • چهارچوب‌های قانونی
  • ماهیت بازار کار

سیستم جبران خدمات

مزایای سیستم جبران خدمات در سازمان‌ها

هنگامی که کسب‌وکار شما یک برنامه سیستم جبران خدمات قوی داشته باشد، از مزایای زیر برخوردار خواهد شد:

  • یک طرح جبرانی می‌تواند از استراتژی کسب‌وکار شما حمایت کند.
  • یک طرح جبران مطلوب توضیح می‌دهد که چگونه فلسفه‌های پرداخت و پاداش سازمان شما از استراتژی کسب‌وکار، رقابت صنعت، اهداف عملیاتی و نیازهای کارکنان پشتیبانی می‌کند.
  • طرح جبران خدمات می‌تواند به استخدام کمک کند. 
  • یک طرح جبرانی مطلوب به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا استعدادهای برتر را با مهارت‌های شغلی مورد تقاضا که می‌تواند کسب‌وکار شما را به سطح بعدی برساند، جذب و حفظ کند.
  • یک طرح پاداش می‌تواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد. 
  • یک طرح جبرانی مطلوب کارکنان را برای عملکرد در سطوح بالا و فراتر از اهداف انگیزه می‌دهد.
  • جبران خدمات در سازمان‌ها می‌تواند کسب‌وکار شما را رقابتی نگه دارد. 
  • این سیستم می‌تواند به رقابتی شدن کسب‌وکار شما در بازار از نظر پرداخت پایه، مشوق‌ها، کل غرامت و فرصت‌های مزایا کمک می‌کند.

چرا شرکت‌ها به سیستم جبران خدمات نیاز دارند؟

شرکت‌ها برای رقابت در صنعت خود، جذب و حفظ استعدادهای برتر به یک برقراری سیستم جبران خدمات منعطف نیاز دارند. کارفرمایانی که حقوق و مزایا را بدون توجه به داده‌های صنعت تعیین می‌کنند، حتی نمی‌توانند با رقبای خودشان رقابت داشته باشند. 

به‌علاوه، مدیریت نیروی کار بدون بودجه تجاری از پیش تعیین شده خطرناک است. برنامه‌های جبران خدمات امکان بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی سازگار و قابل پیش‌بینی را فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش بهترین شیوه‌های جبران خدمات 2023 ، برای جذب و حفظ بهترین کارگران، سازمان‌های بیشتری بر روی ایجاد بسته‌های جبرانی تمرکز می‌کنند که این امر به استخدام کارمندان در بازار کار سخت کمک می‌کند و آن‌ها را با انگیزه نگه می‌دارد.

سیستم جبران خدمات

برای رزرو وقت برای مشاوره کسب‌وکار و همچنین عارضه و بهبود سازمانی می‌توانید با کارشناسان دیباگ در ارتباط باشید.

غرامت مستقیم و غیرمستقیم چیست؟

در سیستم جبران خدمات دو نوع غرامت اساسی وجود دارد:

  • غرامت مستقیم: غرامت مستقیم شامل حقوق، حقوق ساعتی، پورسانت و پاداش است.
  • غرامت غیرمستقیم: غرامت غیرمستقیم شامل مزایای مختلفی است.

ما در ادامه نگاهی دقیق‌تر به جبران خدمات مستقیم و غیرمستقیم خواهیم داشت.

4 نوع غرامت مستقیم

غرامت غیرمستقیم از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و اغلب شامل موارد زیر است:

  • بیمه درمانی
  • پوشش دندان و بینایی
  • مزایای بازنشستگی
  • مزایای سلامتی 
  • مشوق‌های آموزشی
  • خدمات سلامت روان (مثلا: درمان یا مشاوره)
  • فرصت‌های داوطلبانه
  • حساب‌های خرج انعطاف‌پذیر (FSA)
  • ترتیبات کاری ترکیبی
  • زمان مرخصی با حقوق (PTO)
  • بیمه ازکارافتادگی (DI)
  • مرخصی استحقاقی
  • ابتکارات مراقبت از کودکان
  • کمک هزینه جابه‌جایی یا گزینه‌های مسکن
  • بازپرداخت هزینه‌های کار از خانه
  • مزایای رفت‌وآمد
  • و...

سیستم جبران خدمات

اکثر کارفرمایان یک نوع غرامت مستقیم را انتخاب می‌کنند و به آن پایبند هستند. با این حال، می‌توانید از روش‌های مختلفی برای جبران کار کارکنان استفاده کنید. 

1.حقوق

 سنتی‌ترین شکل حقوق، مبلغی پولی است که برای یک سال برنامه‌ریزی شده است. اینکه هر چند وقت یکبار به کارکنان حقوق بگیر پرداخت می‌شود بخش دیگری از استراتژی جبران خدمات است. با این حال، مشاغل معمولا هر دو هفته یک بار به کارمندان خود حقوق می‌دهند.

حقوق رایج‌ترین روش پرداخت غرامت مستقیم برای کارکنان معاف است. کارمند معاف واجد شرایط پرداخت اضافه‌کاری نیست. آن‌ها به جای پرداخت نرخ ساعتی، برای کار خود حقوق پایه دریافت می‌کنند. کارفرمایان به جای تعداد ساعات کار به کارمندان معاف برای کارشان پول می‌دهند.

2.حقوق ساعتی 

به کارمندان غیرمجاز معمولاً نرخ ساعتی پرداخت می‌شود و واجد شرایط پرداخت اضافه‌کاری هستند. آنها حداقل دستمزد را تضمین می‌کنند. زمانی که یک کارمند بیش از 40 ساعت در هفته کار می‌کند، کارفرمای او باید اضافه‌کاری به او بپردازد.

نرخ دستمزد ساعتی معمولاً مبلغ دلاری از پیش تعیین شده در هر ساعت کاری است. کارمندان ساعتی معمولاً برای شروع و پایان شیفت‌های کاری خود یک کارت زمان یا ساعت در داخل و خارج نگه می‌دارند.

در زمان تغییرات آهسته یا کاهش یافته کار یا بودجه، کارمندان غیرمعاف ممکن است به‌اندازه هفته‌های گذشته ساعات کار نکنند. بنابراین؛ تعداد معمول ساعات کار در هر دوره پرداخت تضمین نمی‌شود.

سیستم جبران خدمات

3.کمیسیون

زمانی است که غرامت بر اساس حجم، تولید یا سطح عملکرد از پیش تعریف شده باشد. این نوع جبران به‌عنوان «تقطی‌کار» یا «تقطی‌شده» نیز شناخته می‌شود. 

کمیسیون‌های پرداختی معمولا بر اساس حجم خدمات انجام شده یا محصولات ساخته شده است یا بر اساس حجم فروش ساختاریافته است. به‌عنوان‌مثال: یک مشاور املاک که خانه‌ای را می‌فروشد، از آن فروش غرامت دریافت می‌کند.  مهم نیست که چه مدت یا چه فعالیت‌های کاری برای فروش خانه لازم بوده است، فقط فروخته شده است.

4.پاداش

 پاداش‌ها برای ایجاد انگیزه در کارکنان یا افزایش عملکرد کلی آن‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال: اگر یک متخصص فروش بر اساس یک ماتریس از پیش تعیین شده، از هدف فصلی خود به میزان دلاری خاص فراتر رود، پاداش متناسبی دریافت خواهد کرد. 

پاداش همچنین می‌تواند برای عملکرد شرکت یا زمانی که موقعیت‌های شغلی دشوار با کارکنانی با مهارت‌ها یا تجربه منحصر‌به‌فرد پرداخت می‌شود. پاداش تعطیلات یکی دیگر از انواع محبوب پاداش است.

چرا سازمان‌ها به نرم‌افزار سیستم جبران خدمات نیاز دارند؟

فرآیندهای مدیریت جبران خدمات اغلب در نرم افزارهای تخصصی انجام می‌شود.

نرم‌افزار مدیریت جبران خدمات جزء استاندارد در مجموعه مدیریت سرمایه انسانی و مدیریت استعداد است. هدف اصلی آن ارائه اطلاعات به مدیران اجرایی، مدیران استخدام، استخدام‌کنندگان و کارکنان منابع انسانی در مورد بودجه موجود برای حقوق کارکنان و نرخ‌های غرامت صنعت برای موقعیت‌های مشابه است. همچنین به‌عنوان یک سیستم متمرکز برای مدیریت هر نوع غرامت، از جمله غرامت پولی، مانند پاداش‌ها و مشوق‌های عملکرد، و غرامت غیرپولی، یا مزایا، مانند زمان استراحت اضافی، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، شناخت عمومی و برنامه‌های سلامتی عمل می‌کند.

نرم‌افزار مدیریت غرامت همچنین ابزارهایی را برای محاسبه و انتقال کل پاداش‌ها، بیانیه شخصی ارزش بسته غرامت هر کارمند، از جمله مزایایی مانند بیمه درمانی و حساب‌های بازنشستگی، ارائه می‌دهد.

سیستم جبران خدمات

اگر سیستم پرداخت شرکت شما توانایی جبران زحمات و سختی کار کارکنان شما را نداشته باشد، با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد: کارکنان بی‌انگیزه خواهید داشت که انگیزه زیادی برای پذیرش مسئولیت‌های جدید ندارند و در کار خود خلاقیت نشان نمی‌دهند. 

حتی اگر این کارمندان وجدان کاری خود را حفظ کنند یا مسیر کوتاهی را طی نکنند، به‌ناچار کیفیت کارشان افت می‌کند و دیگر نمی‌توان از آن‌ها انتظار همکاری فراتر از وظایفشان را داشت.

چگونه HRMS می‌تواند به برنامه‌ریزی جبران خدمات سازمان‌ها کمک کند؟

سیستم‌های مدیریت منابع انسانی یک دارایی ارزشمند برای رهبران منابع انسانی در هنگام ایجاد یک برنامه جبران خدمات است.

HRMS می‌تواند کمک کند:

  • حجم وسیعی از داده‌ها را در یک مکان جمع‌آوری کنید و فرآیند برنامه‌ریزی جبران خدمات را ساده کنید.
  • معیارهای مختلفی مانند جغرافیا، هزینه زندگی، حقوق، ساختار پاداش، کمک‌های مالی و مزایا را برای محاسبه اهداف حقوقی تجزیه‌وتحلیل کنید.
  • سوگیری‌ها را از فرآیند تصمیم‌گیری حذف کنید. 
  • با کمک این سیستم نظارت بر انواع سهام، زمان‌بندی اعطا و برنامه‌های واگذاری که به عنوان غرامت سهام به اعضای تیم داده می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد سیستم جبران خدمات و اهمیت آن برای سازمان‌ها صحبت کردیم. باید این را بگوییم که دستیابی به اهداف استراتژیک و تحقق آن‌ها مستلزم نظمی است که بتواند به‌کارگیری و حفظ نیروی انسانی کارآمد و همچنین توان رقابتی شرکت کمک کند. اگر که سیستم جبران خدمات به‌خوبی طراحی و اجرا شود، می‌تواند امنیت فکری و اقتصادی را برای کارکنان یک سازمان ایجاد کند.

عدم توجه کافی به این سیستم باعث می‌شود که سازمانی با مشکل به‌کارگیری و حفظ نیروی کار مناسب مواجه شود و یکی از زمینه‌های ترک خدمت کارکنان باشد. اگرهم با وجود این موارد گفته شده، سوالی در این زمینه دارید که در این مقاله پاسخ داده نشد، می‌توانیدبا کارشناسان دیباگ مشاوره داشته باشند.

 سیستم جبران خدمات در اصل جزء مشاوره کسب‌وکار ما است و می‌توانید هرآنچه در این مورد نیاز دارید را از ما بپرسید. همچنین در کنار این خدمات سعی داریم با فروش و دراختیار داشتن نرم افزار  ERP ODOO باعث هماهنگی و داینامیک‌شدن کسب‌وکارهای شما شوید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟