راه های افزایش انگیزه در منابع انسانی

ایجاد و افزایش انگیزه در نیروی انسانی، یکی از مولفه‌های موفقیت در سازمان‌ها و شرکت‌های موفق است. افزایش انگیزه در کارکنان موجب عملکرد بهتر، سرعت بیشتر و پیشرفت سازمان می‌شود.
23 خرداد 1402
راه های افزایش انگیزه در منابع انسانی
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/1820-aacd8ce4/%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

کارکنان با انگیزه برای یک سازمان دارایی هستند. آنها با موفقیت یک سازمان نسبت مستقیم دارند. البته میزان انگیزه کارکنان نامشهود است و اندازه‌گیری و کنترل آن نیز بسیار دشوار است. اما اگر ایجاد انگیزه در منابع انسانی به شکل درست انجام شود، می‌توانید نسبت به پیشرفت و موفقیت کسب‌و کارتان امیدوار باشید. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که انگیزه کارکنان چیست و همچنین راه های افزایش انگیزه در منابع انسانی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

انگیزه کارکنان چیست؟

انگیزه کارکنان عبارت است از اشتیاق، سطح انرژی، تعهد و میزان خلاقیتی که یک کارمند به طور روزانه به سازمان وارد می‌کند.
انگیزه کارکنان عملکرد کاری، مشارکت و رفاه کارکنان را تعیین می‌کند و به عنوان یک کارفرما وظیفه شماست که مطمئن شوید کارکنان شما با انگیزه و درگیر کار هستند. در اینجا ما 7 راه و روش کوچک را پیشنهاد می‌کنیم که از طریق آنها می‌توانید مشارکت و انگیزه کارکنان خود را افزایش دهید و تحریک کنید، به آنها را الهام بخشید و به سلامت و رفاه کلی آنها کمک کنید و در عین حال ثمره تلاش و فداکاری آنها را برای کسب‌وکارتان درو کنید.

چرا ایجاد انگیزه در نیروی انسانی مهم است؟

گزارشات و تحقیقات نشان داده‌اند که تنها 13 درصد از کارمندان در کارشان احساس مشارکت و انگیزه می‌کنند و دیگر کارمندان سعی می‌کنند تنها ساعت کاری خود را بگذرانند و حقوق خود را دریافت کنند. سوال این است که برای رسیدگی به موضوع انگیزه کارکنان در شرکت خود چه می‌کنید؟
انگیزه کارکنان تا حد زیادی به "سلامت" کلی روابط در یک سازمان بستگی دارد. مدیران باید تلاش فوق‌العاده‌ای انجام دهند تا کارکنان را در مورد کارشان هیجان زده کنند و این هیجان را روز به روز حفظ کنند.
دو نوع انگیزه وجود دارد:
✔ انگیزه بیرونی: نمونه‌های معمولی انگیزه بیرونی عبارتند از حقوق، مزایا، ماشین شرکت، تبلیغات، تخفیف‌های شرکتی و غیره.
✔ انگیزه درونی: انگیزه درونی تمایل کارمند برای تحت تاثیر قرار دادن یک مدیر، یادگیری یک مهارت جدید، کسب دانش بیشتر، تاثیرگذاری بر شرکت و موارد مشابه است.
چیزهای زیادی در مورد انگیزه کارکنان نوشته شده است و قرار نیست ما در مورد تفاوت این دو صحبت کنیم. بلکه مهمترین نکته برای مدیران این است که تمرکز آنها برای ایجاد انگیزه در منابع انسانی همیشه باید بر انگیزه درونی باشد. زیرا کار معنادار زمانی انجام می‌شود که کارکنان از درون انگیزه داشته باشند، در صورتی که انگیزه‌های بیرونی می‌توانند خلاقیت را مهار کنند و منجر به نتایج ضعیف‌تری در کار شوند.
با تأثیر عمیق بر تعامل با کارکنان، انگیزه نیز تأثیر جدی بر نتیجه شما دارد. گزارش گالوپ "وضعیت محل کار آمریکا" نشان داد که کارگران بی انگیزه و ناراضی هر سال بین 450 تا 500 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا هزینه وارد می‌کنند! این مقدار هزینه حیرت‌انگیز است و مطمئنا شما نمی‌خواهید جزء سازمان‌هایی باشید که برای بی انگیزگی کارکنان بها می‌پردازد.

7 استراتژی موثر برای افزایش انگیزه در کارکنان

شاید فکر کنید ایجاد انگیزه در کارکنان چند نکته کاربردی و ساده است که با انجام دادن آنها به راحتی می‌توانید در کارکنان انگیزه ایجاد کنید. اما متأسفانه اینطور نیست. زیرا ایجاد انگیزه در منابع انسانی به مدیریت مناسب، بازنگری فرآیند‌های منابع انسانی، بیزنس کوچینگ و استفاده از مشاوره‌های کسب و کار بستگی دارد. البته نگران نباشید و اگر به دنبال ایجاد انگیزه در بین کارکنان هستید، علاوه بر موارد زیر برای مشاوره کسب و کار می‌توانید با ما تماس بگیرید. 
با این حال، مزایایی که تنها با چند تغییر در نحوه مدیریت کارکنان خود به دست خواهید آورد، قطعا ارزش انجام دادن آن و برنامه ریزی برای آن را دارد و در پایان نیز نتیجه‌ای رضایت بخش برای شما به ارمغان می‌آورد.

انگیزه در منابع انسانی

1. مدیران خود را به رهبران تبدیل کنید

رهبران واقعی الهام بخش هستند. آنها به دیگران کمک می‌کنند تا به اهداف خود برسند، خود را در سطح بالاتری نگه می‌دارند و برای ارتقای کارکنان تلاش می‌کنند. البته تبدیل مدیران به رهبر کاری نیست که خود به خود انجام شود. بلکه برای تبدیل مدیران به رهبر باید روی آن سرمایه گذاری کرد و آنها را آموزش داد. 
بسیاری از توصیه‌های این فهرست به توانایی مدیران شما برای اجرای بی‌عیب و نقص و رهبری کارکنان به شیوه درست بستگی دارد. دانستن اینکه چه زمانی با کارکنان ملایم رفتار کنند، چه زمانی فشار ایجاد کنند، چه زمانی کارهای برجسته را تشخیص دهند، چگونه کارمندان را تحسین کنند و آنها را وادار به ادامه کار بیشتر کنند؛ این موضوع‌ها کاملا به مدیریت بستگی دارد. به همین دلی بهتر است حتما برای پست مدیریت افراد مناسب را استخدام کنید و آنها را آموزش دهید.

2. کارهای بزرگ را به طور مداوم تشخیص دهید

یکی از قدرتمندترین ابزارهایی که یک مدیر در اختیار دارد، به رسمیت شناختن و تمجید از کارکنانی است که کار اضافه‌ای را برای سازمان انجام داده‌اند. این موضوع سبب ایجاد انگیزه در کارکنان می‌شود. برای مثال اگر ایده یکی از کارمندان سبب جذب مشتری جدید شده است و یا موانع یک پروژه توسط یک کارمند برطرف شده‌ است؛ باید حتما به این موضوع دقت کنید. زیرا یک رهبر خوب تمامی کارهای کارمندان را زیر نظر می‌گیرد و در نهایت به آنها پاداش می‌دهد و از آنها قدردانی و تمجدید می‌کند. 

3. اهداف کوچکتر و قابل اندازه گیری تعیین کنید و جشن بگیرید 

کار بر روی پروژه‌ای که طولانی و فشرده است برای کارکنان خیلی سخت است. اگر بیشتر وظایفی که کارمندان شما روی آن کار می‌کنند، فشرده و زمان بر هستند، باید از شیوه‌های نوآورانه و جدید برای انجام دادن این کارها استفاده کنید. برای ایجاد انگیزه در منابع انسانی باید مدیران خود را توانمند سازید تا در مورد پروژه‌های فردی با تیم خود بحث کنند و آنها را تشویق کنید تا اهداف افزایشی و قابل اندازه گیری را پیشنهاد کنند. پس از اتمام هر هدف، آن را جشن بگیرید. این موضوع باعث می‌شود کارمندان احساس موفقیت جزئی در کسب و کارشان داشته باشند و احساس کنند که به هدف کلی نزدیک‌تر شده‌اند. 

انگیزه کاری

4. به کارشان هدف بدهید

کارمندان می‌دانند که کار آنها به سود شرکت کمک می‌کند. با این حال، اغلب اوقات، آنها نمی‌بینند که دقیقا چگونه این اتفاق می‌افتد و این می‌تواند سبب بی انگیزگی در کارکنان شود. 
بنابراین این وظیفه شماست که ایجاد انگیزه در منابع انسانی را انجام دهید. به عنوان مثال، می‌توانید به تیم پشتیبانی مشتری خود بگویید که تلاش‌های آنها برای کاهش ریزش مشتری و حفظ مشتری‌، به نجات شرکت و موفقیت آن کمک می‌کند. یا می‌توانید به تیم فروش خود بگویید که افزایش فروش آنها در نتیجه نهایی و رسیدن به اهداف شرکت تأثیرگذار بوده است. 
علاوه بر این، می‌توانید روی اینکه چگونه کار کارمندانتان بر توانایی کسب و کار شما در ایجاد تغییر اثر گذار است، تمرکز کنید. اهداف کلی و اصلی شرکتتان را به کارمندان خود بگویید تا برای کارشان هدف داشته باشند.

5. شفافیت و اعتماد سازمانی را تشویق کنید

به طور کلی، زمانی که کارمندان اهداف کلی را می‌بینند و می‌دانند که در کجا قرار دارند، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و عملکرد بهتری دارند. اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید شفافیت سازمانی را تمرین کنید. این موضوع به معنای شفاف بودن و صادق بودن در مورد اهداف، شیوه‌ها، هزینه‌ها، سرمایه گذاری‌ها و ماموریت کلی شرکت است. این سطح از شفافیت بیش از هر چیز دیگری که می‌توانید انجام دهید اعتماد را تقویت می‌کند.
شفافیت سازمانی همچنین باعث کاهش خطاهای کارکنان می‌شود. وقتی همه با مجموعه اطلاعات یکسانی کار می‌کنند، عملکرد موثرتری خواهند داشت. اگرچه این تغییر باید از بالا انجام شود، اما مدیران اجرایی باید اطمینان حاصل کنند که خطوط ارتباطی باز هستند و همه افراد در شرکت در یک چارچوب از اهداف مطلع می‌شوند.

6. کارکنان دارای تناسب اندام و سالم کارکنانی با انگیزه هستند

اگر می‌خواهید کارکنانتان انگیزه داشته باشند و بهترین عملکرد را داشته باشند، مطمئن شوید که آنها سالم و تندرست، دارای تناسب اندام و انرژی هستند.
وقتی صحبت از سلامتی به میان می‌آید، باید سیاست‌هایی را در نظر بگیرید که کارکنان بیمار بتوانند به راحتی مراخصی بگیرند. آنها به هر حال برای بهبودی به مرخصی نیاز دارند و اگر آنها را مجبور کنید که سرکار حاضر شوند، برای شما مفید نخواهند بود. هزینه‌ای که با غیبت آنها متحمل خواهید شد باز هم کمتر از هزینه‌ای است که با عملکرد ضعیف آنها به کسب و کارتان وارد می‌شود.
برای مهار فرسودگی شغلی، به دنبال ایجاد یک اتاق استراحت باشید که در آن کارمندان بتوانند زمانی که احساس استرس می‌کنند، آرام شوند. در دسترس بودن قهوه و تنقلات به طور کلی یک امتیاز محسوب می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده شده است که کارمندان گرسنه بهره وری کمتری دارند، بنابراین بیشتر به نفع شماست که به آنها غذای مناسب بدهید.
اگر بتوانید یک باشگاه ورزشی در محل شرکتتان داشته باشید، بسیار خوب خواهد بود. اما اگر این امکان وجود ندارد می‌توانید برای عضویت در باشگاه‌های ورزشی یارانه‌ای را در نظر بگیرید و همه را تشویق کنید ورزش کنند. در هنگام دیر رسیدن به محل کار انعطاف‌پذیر باشید، عمدتاً به این دلیل که مردم بیشتر تمایل دارند صبح‌ها ورزش کنند.

روش افزایش انگیزه در منابع انسانی

7. ترویج خودگردانی

برای ایجاد انگیزه در کارکنان بهتر است به آنها این فرصت را بدهید که خودشان تصمیم بگیرند چگونه و چه زمانی کار کنند. این موضوع سبب افزایش انگیزه نیروی انسانی می‌شود. از سوی دیگر پایبند بودن به قوانین سفت و سخت می‌تواند انگیزه کارکنان را کاهش دهد.
به کارمندان خود اعتماد داشته باشید و مطمين باشید که کاری که برای انجام آن، آنها را استخدام کرده‌اید انجام می‌دهند. به آنها مهلت بدهید، از کار آنها حمایت کنید و تماشا کنید که آنها چگونه کار را تحویل شما می‌دهند. برای ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان کاری را که به آنها محول کرده‌اید را از آنها بخواهید. به آنها اجازه بدهید وظایفشان را در هر جایی انجام دهند. کارمندان شما ممکن است صبح زود و پشت سیستم اداری خانه در حال نوشیدن چای خود، مقداری از کارهای خود را پیش ببرند و یا در تعطیلات آخر هفته بیشتری بازدهی را داشته باشند. شما باید این ساعت‌های کاری را حساب کنید و مدیران خود را آموزش دهید که خودگردانی و مستقل بودن را به آنها یادآوری کنند. در این صورت متوجه افزایش بهره وری همه کارمندانتان خواهید شد.

سخن آخر

مواردی که ذکر شد تنها راه ایجاد انگیزه در منابع انسانی نیستند و برای افزایش انگیزه در محل کار می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید اما مواردی که ذکر شد بیشترین بازدهی را دارند. همان طور که دیدید، الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در کارکنان در محل کار می‌تواند چالش برانگیز و نوعی سرمایه گذاری باشد. با این حال، نتایجی که به دست می‌دهد در بلندمدت، برای کسب‌وکار شما و سلامت و رفاه کارکنانتان مفید است. برای ایجاد انگیزه در کارکنان و افزایش بهره‌ وری می‌توانید از مشاوره مدیریت کسب کار وب سایت ما استفاده کنید. ما همچنین بیزینس کوچینگ و مشاوره برای راه اندازی کسب و کار را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید کسب و کاری سودده داشته باشید. با ما تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟