موانع رشد کسب و کار ها چیست؟ چطور جلوی آن را بگیریم؟

عوامل شکست کسب و کار ها در دنیای امروز دیگر غیر قابل اندازه‌گیری نیست. می‌توان مانع رشد کسب و کار را شناسایی و آن را رفع کرد تا کسب و کار دچار ورشکستگی نشود.
01 مرداد 1402
موانع رشد کسب و کار ها چیست؟ چطور جلوی آن را بگیریم؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/4776-8b22caf4/WaterMark-DyBuG-main5.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

گسترش کسب و کار کار ساده‌ای نیست. مطمئناً موانعی برای رشد و توسعه کسب و کار وجود دارد. با این حال، دانستن چالش‌های اصلی که باید از آن‌ها آگاه باشید و موانع رشد کسب و کار شما را تا حد ممکن آماده می‌کند تا شرکت و کسب و کارتان را در مسیر درست موفقیت نگه دارید. در اینجا 5 مانع رشد کسب و کار که در سال 2022 بیشترین تأثیر را بر کسب و کارها داشته‌اند بررسی کرده‌ایم. در ادامه نیز به صورت دقیق‌ترین عوامل شکست کسب و کارهای کوچک را بررسی می‌کنیم با همراه باشید.

5 مانع رشد کسب و کار در سال 2022

1- اختلال در زنجیره تامین 

متأسفانه، یکی از بزرگترین موانع رشد کسب و کار در سال 2022 همچنان اختلال در زنجیره تامین است. علت این امر پیچیده است. به دلیل تغییر تقاضا و کمبود نیروی کار و علاوه بر این، افزایش تورم که در سال جاری شاهد آن بودیم، این مشکل تشدید شده است. برای به حداقل رساندن تأثیر این اختلالات، در صورت امکان، به جای تکیه بر یک تامین کننده، استفاده از چندین تامین کننده معقول‌تر است.

2- افزایش هزینه سربار و مواد اولیه  

همانطور که لحظاتی پیش اشاره کردیم، تورم امسال تاثیر زیادی بر اقتصاد کل جهان داشته است و موانع بزرگی را برای رشد کسب و کار ایجاد کرده است. پیامد طبیعی تورم این است که قیمت همه چیز بالا می‌رود که شامل افزایش سربار عمومی و هزینه‌های صنعت و همچنین هزینه مواد خام می‌شود که این موارد با کمبود و اختلال زنجیره تامین افزایش می‌یابد. افزایش هزینه‌های انرژی نیز نقش مهمی در گران شدن کسب و کارها دارد. برای اطمینان از کاهش هزینه‌ها در صورت امکان، ثبت سوابق مالی دقیق ضروری است، به طوری که بتوانید بخش‌هایی را که بیش از حد خرج کرده‌اند علامت‌گذاری کنید و هزینه‌ها را به حداقل برسانید.

3- نرخ بهره بالاتر

یکی دیگر از پیامدهای طبیعی تورم، نرخ بهره بالاتر است که این نیز یکی دیگر از بزرگترین موانع رشد تجارت در سال 2022 است. مشکل اصلی نرخ بهره بالاتر این است که وام گرفتن و قرض کردن از وام دهندگان را گرانتر و پرهزینه‌تر می‌کند. این امر کسب سرمایه مورد نیاز شرکت‌ها را برای گسترش تجارت خود دشوارتر می‌کند. 

موانع رشد کسب و کار ها

4- کاهش هزینه مصرف کننده

به دلیل اینکه بحران هزینه‌های زندگی جدی است، مصرف کنندگان مطمئناً عادات خرج کردن خود را تغییر خواهند داد. با توجه به اینکه همه ما به دنبال کاهش هزینه‌ها تا جایی که ممکن است، هستیم؛ بیشتر مردم نمی‌توانند مانند گذشته پول زیادی را برای اقلام غیر ضروری خرج کنند. این یکی از مهم‌ترین موانع رشد کسب و کار است، زیرا به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی را بسیار دشوارتر می‌کند. 

5- تاثیر مداوم همه گیری کووید 19

ناگفته نماند که بیماری همه گیر کووید 19 تأثیر زیادی بر اقتصاد و در نتیجه بر همه کسانی که سعی در اداره یک کسب و کار دارند، داشته است. اختلالات عمده در زنجیره تامین، کمبود کالا و نیروی کار و تغییرات در رفتار مصرف کننده، همگی فشار ایجاد کردند. هنوز هم همان مشکلات همچنان پابرجا هستند، در حالی که ظهور نوع Omicron، چالش‌هایی را برای کارکنان در طول سال و همچنین عدم اطمینان اقتصادی مداوم ایجاد کرده است.

عوامل شکست کسب و کار ها

کسب‌وکارهای کوچک در مسیر رشد با موانعی مانند کمبود بودجه، کمبود کارکنان و کارهای اداری مواجه می‌شوند. قبل از اینکه بتوانید بر موانع رشد کسب و کار خود غلبه کنید، باید آن‌ها را شناسایی کنید. اما چگونه می‌توانید بفهمید چه چیزی مانع کسب و کار شما شده است؟ 

موانع رشد کسب و کار ها

شناسایی موانع رشد کسب و کارهای کوچک

ممکن است بتوانید بزرگترین مشکلات تجاری خود را فهرست کنید، اما آیا مطمئن هستید که آنها علت اصلی مشکلات شما هستند؟

اغلب ما دوست داریم نیروهای خارجی خارج از کنترل خود را برای مشکلات مقصر بدانیم، اما در برخی موارد، ممکن است خود ما هم مقصر باشیم. با این حال، اعتراف به این موضوع در مورد کسب و کار خودتان دشوار است. هر کارآفرینی معمولا وقتی مورد انتقاد قرار می‌گیرد از خود دفاع می‌کند. این موضوع طبیعی است اما آنچه واقعا مهم است این است که فرآیندهای داخلی و نحوه مدیریت‌تان را نیز به همان دقتی که هر مانع خارجی را بررسی می‌کنید، بررسی کنید. یک راه خوب برای شروع شناسایی موانع رشد این است که:

  • صحبت با مدیران: از مدیران خود بخواهید که بینش صادقانه داشته باشند. به جای تمرکز (یا سرزنش کردن) بر روی افراد، تمرکز خود را بر روی اهداف تجاری گسترده تر حفظ کنید.
  • صحبت با کارمندان: کارکنان شما ممکن است بینش آشکارتری نسبت به واقعیت روزمره کسب و کار شما داشته باشند. آنها در موقعیت خوبی برای تشخیص مشکلات و نقاط ضعف قرار دارند. 
  • نگاه کردن به اعداد: کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی شما چگونه است؟ هزینه‌های کسب و کار کجا افزایش یافته است؟ کدام محصولات فروخته نمی‌شوند؟ به KPI های خود نگاه کنید و روی معیارها تمرکز کنید.
  • تجزیه و تحلیل رقبای خود: اگر رقبای شما نیز در حال مبارزه هستند و رشد کسب و کارشان کاهش یافته است، به احتمال زیاد بزرگترین مانع شما مبتنی بر بازار است.

پس از این تحقیق و بررسی، اطلاعاتی از طیف وسیعی از دیدگاه‌ها در اختیار خواهید داشت تا به شما در درک موانع رشد کسب و کار کمک کند. پاسخ‌های کارکنان و مدیران را بر‌اساس محتوایشان به دسته‌هایی دسته‌بندی کنید تا ببینید کدام قسمت‌ها به طور مکرر دچار مشکل هستند. اکنون می‌توانید به شکل عمقی‌تری موانع کسب و کارتان را جست‌و‌جو کنید.

موانع رشد کسب و کار ها

داده‌های بیشتری جمع آوری کنید

بیایید فرض کنیم که متوجه شده‌اید کسب و کار شما در حال شکست است زیرا محصول اصلی شما گرانتر از محصولات نزدیکترین رقبای شماست. در نگاه اول، شما دو گزینه دارید:

  • قیمت را پایین بیاورید
  • کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی ایجاد کنید تا مزایای محصول خود را نسبت به رقبا بهتر به اشتراک بگذارید

شما ممکن است به طور خودکار گزینه دوم را انتخاب کنید زیرا به درد مالی فوری کمتری منجر می‌شود، اما باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که این روش کار کند. بنابراین قبل از انجام هر کاری بررسی کنید که چه چیزی بهتر کار می‌کند.

موانع داخلی و خارجی برای رشد کسب و کار

به طور کلی موانع رشد کسب و کار به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند.

موانع بیرونی برای رشد کسب و کار

موانع خارجی عوامل محدود کننده خارج از کسب و کار شما هستند، از جمله:

  • بحران هزینه‌های زندگی
  • Covid-19  و سایر محدودیت‌های مرتبط مانند کمبود کارکنان و قرنطینه.
  • اقتصاد در حال مبارزه: تورم فزاینده، رکود، کندی رشد، عدم اطمینان مصرف کننده.
  • بار مالیاتی بالاتر: مالیات شرکت، نرخ‌های تجاری.
  • تغییر مقرراتی که بر محصول شما و یا خود کسب و کار تأثیر می‌گذارد.
  • پوشش منفی مطبوعات یا رسانه‌های اجتماعی که به کسب و کار شما یا کل بازار آسیب می‌رساند.
  • افزایش هزینه‌های نیروی کار و افزایش دستمزد قانونی یا تعهدات بازنشستگی.
  • کمبود نیروی کار به صورت فصلی یا بلند مدت.
  • بازار اشباع شده و فرصتی برای به دست آوردن مشتریان جدید وجود ندارد.
  • وجود رقبایی که با قیمت پایین‌تر خدمات می‌دهند.

موانع رشد کسب و کار ها

بسیاری از موانع خارجی ممکن است کاملاً خارج از کنترل شما به نظر برسند، اما در برخی موارد ممکن است بتوانید در کسب و کار خود تغییراتی ایجاد کنید تا تأثیر آنها را کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر بازار اشباع شده به نظر می رسد، می توانید سعی کنید جایگاه جدیدی در آن پیدا کنید. روندها و تغییرات را دنبال کنید و ببینید آیا امکان دارد محصول خود را متمایز کنید تا در یک بازار اشباح شده برجسته شود.

موانع داخلی رشد کسب و کار

موانع داخلی عواملی در کسب و کار شما هستند که مانع کسب و کار شما می‌شوند. آنها ممکن است مشکلات مستقلی باشند، یا ممکن است به عوامل خارجی مرتبط باشند. مثلا:

  • ظرفیت ناکافی: بخش تولید، تدارکات، مدیریت کارکنان.
  • فقدان استراتژی: موقعیت یابی، رشد، اهداف.
  • فقدان مهارت: کوتاه مدت، فصلی یا بلند مدت.
  • مدیریت ضعیف : عدم سازماندهی، ارتباطات ضعیف، مشکلات روحی.
  • تعداد زیادی از مدیران : هزینه، بهره وری، پیامدهای رشد.
  • بهره وری پایین در تیم‌های خاص و در نقش‌های خاص.
  • کمبود فضا و امکانات: نرم افزار، سخت افزار، میز، تجهیزات تخصصی.
  • عدم تطابق محصول و بازار: ارتباطات بازاریابی ناکارآمد، نرخ نگهداری پایین، مشکلات ارجاع و توصیه.
  • عدم نوآوری یا ریسک پذیری: عدم استفاده از روندها و فناوری‌های جدید.
  • مشکلات جریان نقدی: محدودیت بودجه، مشکلات در پیگیری پرداخت‌ها، اجبار به پرداخت دیرکرد قبوض.
  • رهبری ضعیف و از دست دادن جهت، کاهش روحیه.
  • مشکلات بخش خاص مانند کمبود کارکنان، کمبود منابع.

موانع رشد کسب و کار ها

 دو یا سه و یا وجود موارد بیشتر از این عوامل ممکن است کسب و کار شما را متوقف کند. وقتی این مشکلات با هم ترکیب شوند، تاب آوری شرکت شما را کاهش می‌دهند. درک این مشکلات و نحوه تعامل آنها برای غلبه بر آنها حیاتی است.

غلبه بر موانع رشد کسب و کار

ما نمی‌توانیم در مورد چگونگی غلبه بر هر مانعی که ممکن است با آن روبرو شوید، توصیه‌ای ارائه کنیم، اما می‌توانیم نکاتی کلی برای جهش این موانع به شما ارائه دهیم.

ابتدا به دنبال راه حل‌های سنتی یا بدیهی باشید. به عنوان مثال، اگر در تلاش برای تامین بودجه هستید، گزینه‌های مالی و بودجه جایگزین را بررسی کنید. آیا با مدیریت کارکنان مشکل دارید؟ به جای مبارزه و بررسی آن به شکل گسترده از مشاوره مدیریت کسب کار و یا نرم افزارهای مربوط به این زمینه کمک بگیرید.

از اینکه از خدمات مشاوره کسب و کار استفاده کنید، نترسید. یک کوچ یا مربی کسب و کار پیدا کنید تا به شما کمک کند و فرآیندهایی را که درگیر آن هستید برون سپاری کنید. برای کسب مشاوره کسب و کار اینترنتی می‌توانید از طریق همین وب سایت عمل کنید. مشاوره راه اندازی کسب و کار و مشاوره کسب و کار در تهران یا مشاور کسب و کار آنلاین یکی از کارهایی است که برای غلبه بر موانع رشد کسب و کار می‌توانید انجام دهید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟