تفاوت بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ) با بازاریابی آفلاین

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ در تعریف ساده دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای آنلاین برای ارتباط با مشتریان و ترویج کسب وکار است.
11 مرداد 1402
تفاوت بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ) با بازاریابی آفلاین
مجموعه نویسندگان دیباگ
| No comments yet
/web/image/1418-eb479413/WaterMark-DyBuG-main2.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

راه‌های زیادی برای جلب توجه مخاطبان وجود دارد. بازاریابی یکی از اساسی‌ترین کارها در یک تجارت است، زیرا به جلب توجه افراد کمک می‌کند. دو روش بازاریابی وجود دارد. یکی بازاریابی آفلاین یا سنتی و دیگری بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ که یک نوع بازاریابی مدرن است. بازاریابی سنتی قدمت زیادی دارد و در طی سال‌ها در حال تحول بوده است، در حالی که بازاریابی دیجیتال چند سال پیش وارد شد. هر دو نوع بازاریابی به نوبه خود خوب هستند، زیرا هر دو مزایا و معایب دارند. بنابراین، انتخاب بین هر دو کاملاً به افراد و مشاغلی که می‌خواهند از آن استفاده کنند بستگی دارد. بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکیتنگ با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. اگرچه شباهت‌های کمی با هم دارند، ولی هر دو از نظر متد‌ها و روش‌ها منحصر به فرد هستند. با ما همراه باشید تا بگوییم دیجیتال مارکیتنگ چیست و چه تفاوتی با بازاریابی آفلاین دارد.

مبنای مقایسه

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی سنتی

تعریف

نوعی از بازاریابی است که از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغات مشاغل استفاده می‌کند.

نوعی از بازاریابی است که از رسانه، تلویزیون یا مجله برای تبلیغ خدمات و محصولات هر کسب و کاری استفاده می‌کند. 

نرخ تبدیل

فوق العاده سریع

آهسته و تدریجی

نوع و طبیعت

پویا

استاتیک 

بازگشت سرمایه

به سادگی قابل اندازه گیری است 

به راحتی قابل اندازه گیری نیست

اثر بخشی

هزینه کمتر

اثرگذاری بیشتر

هزینه بیشتر

اثرگذاری کمتر

هدف گذاری

قابل سفارشی سازی

طبق استانداردها

پیگیری

امکان پذیر است

امکان پذیر نیست

قابلیت دسترسی

جهانی

محلی

قابلیت تغییر

قابل تغییر و ویرایش است

پس از درج آگهی امکان پذیر نیست

نتایج

سریع و پویا

آهسته

ارتباطات 

دوطرفه است

یک طرفه است

پذیرش و عدم پذیرش

اگر به تبلیغات علاقه‌ای نداشته باشد، می‌توانند به راحتی از آنها رد شوند.

رد شدن از تبلیغات آسان نیست، زیرا آنها به کاربران محدود می‌شوند.

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی شامل روش‌های بازاریابی است که بدون اینترنت قابل استفاده هستند. اینها روش‌هایی هستند که در طی دهه‌ها وجود داشته‌اند و معمولاً در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، مزایایی نیز دارند.

روش‌های رایج بازار سنتی عبارتند از:

·        کارت پستال‌ها، کوپن‌ها و بسته‌های اطلاعاتی که مستقیماً پست می‌شوند

·        تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی

·        آگهی‌های روزنامه یا مجلات

·        بیلبورد و فلایر

·        تماس‌های تلفنی و اعلان‌های متنی

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی آفلاین

بسیاری از این تبلیغات را هر روز فقط با گوش دادن به رادیو در مسیر کار یا حتی نگاه کردن از پنجره به بیلبوردها در حین عبور می بینیم و می‌شنویم. آنها بخشی از زندگی روزمره شده‌اند.

چرا بازاریابی سنتی؟

بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتال همیشه یکی از موضوعاتی است که بیشترین بحث راجع به آن انجام می‌شود. بازاریابی سنتی به بازاریابی گفته می‌شود که برای اهداف تبلیغاتی نیازی به اینترنت ندارد. این روش برای مدت بسیار طولانی، برای چندین دهه در حال تکامل بوده است. با این حال، به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی، استفاده از آن بسیار محدود شده است.

ما روزانه تبلیغات زیادی را در تلویزیون، روزنامه یا رادیو می‌شنویم و می‌بینیم در حالی که به طور معمول کارهای روزمره خود را شروع می‌کنیم. وقتی بیرون می‌رویم، می‌توانیم چنین تبلیغات بازاریابی را روی آگهی‌ها در سراسر خیابان ببینیم. همچنین می‌توانیم بنرهای عظیمی از تبلیغات فیلم را در هر خیابان مشاهده کنیم. تبلیغات فیلم نیز یکی از انواع بازاریابی سنتی است. این تبلیغات به شرکت تولید فیلم کمک می‌کند تا توجه مردمی را که در خیابان راه می روند جلب کند. بنابراین، تبلیغات و بنرها در همه کشورها وجود دارد.

زبان تبلیغات نیز ممکن است بسته به کشور یا منطقه متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر بمبئی را در نظر بگیرید، ممکن است تبلیغات به دو زبان انگلیسی و هندی در آن وجود داشته باشد. بنابراین، بازاریابی آفلاین اینگونه عمل می‌کند. هدف اصلی آن جذب انسان از هر طریق ممکن بدون استفاده از اینترنت است.

برای برخی از مشاغل، استراتژی‌های بازاریابی سنتی بسته به نوع شرکتی که دارند بهتر عمل می‌کنند. برای مثال در این شرکت‌ها وقتی صحبت از بازاریابی آفلاین در مقابل بازاریابی دیجیتال به میان می‌آید، مخاطبان هدف آنها، سنتی را ترجیح می‌دهند.

اگر کسی بخواهد به جمعیت مسن‌تر دسترسی پیدا کند، بازاریابی سنتی یک نوع بازاریابی بسیار مؤثر است. بسیاری از گزارش‌ها و نظرسنجی‌ها ثابت می‌کنند که افراد بالای 50 سال در مقایسه با افراد 20 تا 30 ساله، دو برابر بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند و روزنامه می‌خوانند.

اگر کسی بخواهد یک کسب و کار یا شرکت را با کمک مخاطبان محلی تأسیس یا توسعه دهد، این نوع بازاریابی بسیار مفید است. کسب و کارهای کوچک با استفاده از آگهی‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سراسر خیابان بهتر رشد می‌کنند. به این دلیل این نوع بازاریابی می‌تواند توجه مخاطبان محلی ساکن شهر را جلب کند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی آفلاین

یکی از مزایای بزرگ تبلیغات سنتی این است که به طور مکرر پخش می‌شوند. اما در دیجیتال مارکتینگ، مردم می‌توانند به راحتی از آنها بگذرند.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ به دلیل گرایش‌ها و فناوری‌های جدید به سرعت تکامل می‌یابند. این استراتژی‌ها شامل مواردی است که نیاز به استفاده از اینترنت یا گوشی‌های هوشمند دارند. این استراتژی‌ها به اندازه روش‌های سنتی زیاد نیستند، اما مطمئناً به خوبی کار می‌کنند.

روش‌های رایج دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارعبارتند از:

·        محتوای وب سایت

·        کمپین‌های ایمیلی

·        بازاریابی محتوا

·        پست‌های رسانه‌های اجتماعی

·        تبلیغات قابل کلیک

·        بازاریابی وابسته

·        بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

این استراتژی‌ها امروزه به دلیل استفاده مکرر مصرف کنندگان از اینترنت و دستگاه‌های تلفن همراه بسیار محبوب هستند. به گزارش دیتا ریپورتال، 4.95 میلیارد کاربر فعال اینترنت در جهان و 4.62 میلیارد کاربر فعال رسانه‌های اجتماعی در جهان وجود دارد. با این اعداد بالا، بازاریابی آنلاین و از طریق رسانه‌های اجتماعی کار بسیار منطقی است.

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

در این دنیای پر سرعت، بسیاری از فناوری‌های جدید تکامل یافته‌اند. استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ نیز یکی از آنهاست. امروزه مردم می‌توانند با استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند از خانه خود بازاریابی را انجام دهند. این استراتژی‌ها فیزیکی نیستند، بنابراین هزینه‌های حمل و نقل و سایر هزینه‌های مرتبط را کاهش می‌دهند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی آفلاین

با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی کنونی، روش‌ها و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ همیشه بدون توجه به هر اتفاقی به تکامل خود ادامه می‌دهند. راه های بسیار زیادی برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد. از آنجایی که این روش‌ها مدرن هستند، داشتن حداکثر دانش در مورد فناوری ها و پیشرفت‌های فعلی ضروری است. دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی مزایای زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

·        با استفاده از دیجیتال مارکتینگ ردیابی مشارکت مخاطبان و جمع آوری داده‌های آنها برای استفاده در آینده ساده‌تر است. این الگوریتم وب سایت شرکت را بهبود می‌بخشد. هنگامی که شخصی از سایت شما استفاده می‌کند، شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می کند یا در مورد درخواست‌هایش به شما پیام می‌دهد، می توانید به راحتی اطلاعات وی را به دست آورید.

·        کسب و کارها می‌توانند خدمات خود را به صورت رایگان در بسیاری از پلتفرم‌ها تبلیغ کنند. امکان ارسال و دریافت ایمیل بدون پرداخت هزینه وجود دارد. اما در استراتژی‌های سنتی، چاپ و ارسال کارت پستال‌های فردی مستلزم پرداخت هزینه‌های زیادی است.

·        از آنجایی که بازاریابی دیجیتال دامنه وسیع‌تری دارد، به کسب و کارها کمک می‌کند تا توجه مخاطبان را در سطح جهانی جلب کنند.

مدل‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به طور گسترده‌ای در بین جوانان محبوب شده است. بسیاری از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها کار خود را در قالب پست‌ها، ویدیوها و داستان‌ها در تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی: یکی از انواع بازار دیجیتال است که در آن کسب و کارها نامه الکترونیکی را برای مخاطبان هدف ارسال می‌کنند.

بازاریابی محتوا: به تبلیغ در قالب داستان سرایی برای کاربران کمک می‌کند.

بازاریابی و تبلیغات کلیکی: اینها تبلیغات پولی هستند. آنها برای مدت کوتاه‌تری در وب می‌مانند. هنگامی که پرداخت هزینه را متوقف کنید، از بین خواهند رفت.

بازاریابی موبایلی: تبلیغات روی گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها را برای مخاطبان هدف فراهم می‌کند.

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو: سئو رایج ترین نوع بازاریابی دیجیتال است که در بسیاری از سازمان‌ها استفاده می‌شود. هدف اصلی آن نشان دادن کسب و کار در بالای صفحه در حین جستجو در وب است. با این حال، برای کسب رتبه‌های بالا به حمایت مشتریان نیز نیاز دارد.

بازاریابی وابسته: شامل تبلیغ یک محصول یا خدمات با کمک یک تأثیرگذار معروف یا یک فرد مشهور است. دلیل اصلی که شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند بهبود نام تجاری خودشان است.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی آفلاین

مزایا و معایب بازاریابی سنتی

هنگام مقایسه بازاریابی سنتی با بازاریابی دیجیتال، روش‌های سنتی اغلب قدیمی یا نامربوط در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، بسیاری از این تاکتیک‌ها امروزه نیز مفید و موثر هستند.

بسته به کسب و کار و مخاطبان هدف، روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است انتخاب بهتری باشد. برای کمک به تشخیص اینکه آیا بازاریابی سنتی برای کسب و کار شما مناسب است، در اینجا چند مورد از مزایا و معایب بازاریابی آفلاین آورده شده است.

مزایا

معایب

اگر می‌خواهید مخاطبان مسن‌تر را جذب کنید، بازاریابی سنتی می‌تواند بسیار موثر باشد. گزارش شده است که مخاطبان بالای 50 سال در مقایسه با سنین 21 تا 34 سال تقریباً دو برابر بیشتر وقت خود را صرف خواندن روزنامه و تماشای تلویزیون می‌کنند.

چاپ کارت پستال برای ارسال حتی برای مخاطبان محلی ممکن است گران باشد و هیچ تضمینی وجود ندارد که گیرنده به کسب و کار شما یا محصول/خدماتی که ارائه می‌دهید علاقه‌مند باشد.

این نوع استراتژی بازاریابی معمولاً برای مشاغلی که به دنبال ایجاد مخاطب محلی بزرگتر هستند، بهترین نتیجه را دارد. یک کسب و کار کوچک بهتر است به جای تلاش برای رقابت برای فضای دیجیتال در برابر مشاغل بزرگتر، از طریق بیلبوردها، آگهی ها و رویدادها رقابت کند.

روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا نتایج و داده‌های مد نظر را به دست آورند. شما نمی‌توانید تشخیص دهید که کسی آگهی روزنامه شما را خوانده است، مگر اینکه تصمیم بگیرد آن را پیگیری کند. حتی در آن صورت، بدون نظرسنجی، نمی‌دانید که آیا تبلیغ دلیل پیگیری بوده است یا خیر.

تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی چندین بار پخش می‌شوند و کسب‌وکار را به مخاطب یادآوری می‌کنند، در حالی که ممکن است آیتم‌های دیجیتال مارکتینگ نادیده گرفته شوند یا مسدود شوند (به عنوان مثال، کلیک کردن روی «نمی‌خواهم این را ببینم» در تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، یا رد شدن از تبلیغات قبل از آن در ویدئوهای یوتیوب).

 


مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال همیشه با فناوری‌ها و روندهای جدید مانند جستجوی صوتی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی در حال تحول هستند. این استراتژی‌ها شامل مدرن‌ترین و جدیدترین تاکتیک‌ها می‌شود. اما مانند بازاریابی سنتی، برخی از حوزه‌ها وجود دارند که بازاریابی دیجیتال در آن‌ها رونق می‌گیرد و در برخی دیگر نه.

مزایا

معایب

داده‌ها و مشارکت مخاطبان را می‌توان فورا ردیابی کرد. وقتی شخصی روی لینکی به سایت شما کلیک می‌کند، ایمیلی را می‌خواند یا شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کند، بلافاصله آن اطلاعات را در اختیار دارید. شما می‌توانید بینش‌های متعددی را از این داده‌ها به دست آورید، از جمله اینکه کدام نوع محتوا برای یک مخاطب خاص بهتر عمل می‌کند، کدام رسانه مؤثرتر است و حتی چه زمانی از روز تبلیغات شما بهترین تعامل را دریافت می‌کند.

برخی از کاربران اینترنت مسدودکننده‌های تبلیغاتی دارند، بنابراین هرگز پنجره‌های بازشو یا تبلیغات بنری را نمی‌بینند. یا اینکه از نسخه‌های غیر رایگان برنامه‌ها استفاده می‌کنند که تبلیغات ندارد.

استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ هزینه بسیار کمتری دارند. ارسال یک کمپین ایمیلی می‌تواند در مقایسه با چاپ کارت پستال‌های فردی و پرداخت هزینه پست برای هر کدام، در هزینه‌های زیادی صرفه جویی کند.

به دلیل گستره وسیع بازاریابی دیجیتال، این نوع بازاریابی برای مخاطبان جهانی یا پراکنده بهتر کار می‌کند.

از آنجایی که تکنولوژی و روندهای جدید به‌طور مکرر ظهور می‌کنند، تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال باید به‌طور مستمر برای اثربخشی مورد ارزیابی و  سنجش مجدد قرار گیرند، آنچه که یک روز به خوبی کار می‌کند ممکن است روز بعد بی‌ربط و ناکارآمد باشد. با این حال، با یک پایه قوی در اصول بازاریابی دیجیتال می توان با این امر مبارزه کرد.

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی آفلاین

سخن آخر

بازاریابی دیجیتال احتمالا بهترین گزینه برای اکثر افراد است. اگر می‌خواهید به جامعه جهانی دسترسی پیدا کنید، در حالی که هزینه‌ها بیشتر نشوند، باید با بازاریابی دیجیتال همراه شوید. انجام این کار همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله اطلاعات ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود جمع آوری کنید تا بتوانید کمپین‌های بازاریابی مؤثرتری ایجاد کنید.

وقتی می‌خواهید انتخاب کنید که کدام استراتژی بازاریابی برای کسب و کار شما بهترین است، مخاطبان خود را در نظر بگیرید. مخاطبان شما اطلاعات خود را از کجا دریافت می‌کنند ؟ از این موضوع می‌توانید برای تصمیم گیری استفاده کنید. هنگام تصمیم گیری بین بازاریابی سنتی و آژانس دیجیتال مارکتینگ، لزوماً درست نیست که یکی از آنها بهتر از دیگری باشد زیرا اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. نکته اصلی این است که شما باید به طور کامل کسب و کار و مخاطبان خود را بشناسید تا استراتژی بهتری را برای خود انتخاب کنید.

به طور کلی بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه‌تر است و می‌تواند هدفمندتر باشد، در حالی که بازاریابی سنتی می‌تواند در دستیابی به مخاطبان بیشتر موثرتر باشد. در ضمن مهم است که هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه بازاریابی، بودجه و بازار هدف خود را در نظر بگیرید. در نهایت، بهترین نوع بازاریابی آن است که به بهترین وجه با کسب و کار و اهداف شما مطابقت داشته باشد. برای مشاوره دیجیتال برندینگ و مشاوره دیجیتال مارکتینگ با ما تماس بگیرید.

تفاوت بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ) با بازاریابی آفلاین
مجموعه نویسندگان دیباگ 11 مرداد 1402

ارسال دیدگاه

Sign in to leave a comment

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟