چرا باید برندبوک برای کسب و کار خود داشته باشیم؟

برندبوک در واقع هویت یکپارچه، تمایز، ارتباط معنادار، اعتماد و هماهنگی در کسب و کار را نشان می‌دهد. در این مقاله به برند بوک چیست و اهمیت طراحی برند بوک خواهیم پرداخت.
17 مرداد 1402
چرا باید برندبوک برای کسب و کار خود داشته باشیم؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/1436-fe612add/WaterMark-DyBuG-main.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

برند دارایی نهایی برای یک شرکت است. لوگوها و تصاویر برند و اینکه چگونه مخاطب شرکت شما را درک می‌کند، همه بستگی به برند دارند. در واقع برند هویت هر سازمانی را می‌سازد و در اینجاست که اهمیت برند بوک بیشتر برای ما مشخص می‌شود. برای تأثیرگذاری بر دنیای تجارت، جایی که مخاطبان و رقبا می‌توانند فوراً شما را تشخیص دهند، مهم است که هویت برند مؤثری بسازید. ساختن تصویر یک برند به زمان نیاز دارد و تلاشی مداوم از سوی شرکت را می‌طلبد. استفاده از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های صحیح باعث می‌شود یک برند در دراز مدت متمایز شود.

کتابچه برند، دستورالعمل‌های برند، راهنمای سبک برند، و غیره... همگی به یک سند در قالب فیزیکی یا دیجیتالی اشاره دارند که اصول ملموس هویت یک برند را فهرست می‌کند. برند بوک تضمین می‌کند که افرادی که در یک شرکت کار می‌کنند می‌دانند چگونه از هویت یک برند استفاده کنند و همچنین شرکا ماموریت، چشم انداز و ارزش‌های برند شما را می‌دانند.

برند بوک چیست؟

برند بوک به عنوان راهنمای یک کاربر توصیف می‌شود و در آن تاریخچه برند، نحوه ایجاد آن، موقعیت برند و نحوه استفاده از یک نام تجاری شرح داده شده است. عناصر تشکیل دهنده یک برند در کتابچه آن آورده می‌شوند، از اصول پایه گذاری برند، ماموریت، چشم انداز، ارزش‌ها و غیره گرفته تا هویت بصری آن مانند آرم‌ها، رنگ‌ها، تایپوگرافی، لحن صدا و غیره. برند بوک به عنوان یک سند راهنمای روشن برای افراد عمل می‌کند. در واقع برند بوک در داخل برند برای حفظ هویت برند در تمام جنبه‌های کسب و کار عمل می‌کند.

راهنمای برند

دستورالعمل برند هیچ تفاوتی با کتابچه برند ندارد، بلکه ترکیبی از کتاب راهنمای برند و کتاب دستورالعمل هویت است. کتابچه دستورالعمل‌های هویت برند به تیم بازاریابی و شرکای بازاریابی می‌گوید که دقیقاً چگونه باید از یک نام تجاری استفاده کنند و آن را به نمایش بگذارند.

دستورالعمل‌های برند شامل قوانین و استانداردهایی به وضوح تعریف شده است که نشان می‌دهد برند شما چگونه باید در دنیای بیرون نمایش داده شود. این کتاب ظاهر و احساس کلی برندسازی یک شرکت را منعکس می‌کند.

چرا در کسب و کارتان به برند بوک نیاز دارید؟

هم کتابچه‌های برند و هم دستورالعمل‌های برند هدف یکسانی دارند. برند بوک به عنوان چارچوبی از ارتباطات داخلی و خارجی عمل می‌کند و ثبات و انسجام را در سراسر فعالیت‌های تجاری حفظ می‌کند. طبق تحقیقات، ثبات در عملکرد برندسازی باعث می‌شود کسب وکارها سالانه 23 درصد درآمد بیشتری کسب کنند .داشتن مستندات مناسب و منسجم راه را برای هویت برند هموار می‌کند و همچنین به عنوان ابزاری عالی برای ساختن شخصیت حرفه‌ای برند عمل می‌کند. هنگامی که مخاطبان شما یکپارچگی در طرح رنگ، تایپوگرافی، استفاده از لوگو و لحن صدا را در همه پلتفرم‌ها ببینند، سطحی از حرفه‌ای بودن و اعتبار در مورد برند شما در ذهنشان ایجاد می‌شود.

اهمیت برند بوک

کتابچه‌های برند یا برند بوک‌ها به‌عنوان دستورالعمل‌هایی برای کارکنان داخلی که به بازاریابی و طراحی علاقه‌مند نیستند، عمل می‌کنند و به آن‌ها می‌آموزند که چگونه از لوگوها، طرح‌های رنگی، حروف تایپ و تصاویر هنگام ارائه برند خود در سطح تجاری استفاده کنند.

برند بوک‌ها چه عناصری را شامل می‌شوند؟

ما در مورد دستورالعمل‌ها یا راهنماهای برند و برند بوک‌ها می خوانیم و می دانیم که آنها شبیه یکدیگر هستند. مردم اغلب از عباراتی مانند کتابچه برند، دستورالعمل برند و راهنمای سبک برند برای اشاره به یک چیز استفاده می‌کنند.

برندبوک‌ها دارای عناصر مشابهی هستند که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1- نام تجاری

برند بوک‌ها دارای جوهره مشخصی از برند هستند که به طور خودکار ویژگی‌های یک برند را تعریف می‌کنند و مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های برند را در بر می‌گیرند. برند بوک یک مرجع ملموس برای اعضای تیم فراهم می‌کند و آنها را از طریق عناصر مشخص مانند سبک بصری، نوشتاری و کلامی و غیره راهنمایی می‌کند. 

2- لوگو

برند بوک باید شامل تمام تغییرات و سبک‌های مختلف لوگوی یک برند باشد. طراحی، ویژگی‌ها و سایر ویژگی‌های مربوط به لوگوی برند باید در برند بوک ذکر شود تا اطمینان حاصل شود که چگونه طرح‌های مختلف لوگو می‌توانند در همه پلتفرم‌ها بهینه شوند.

3- رنگ‌ها

رنگ‌ها در ترکیب با لوگو ظاهر می‌شوند و احساس یک برند را مشخص می‌کنند. برند بوک‌ها یا دستورالعمل‌های برند هر دو شامل رنگ‌های فرعی و اصلی هستند که توسط یک برند برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. این موضوع به افرادی که برای یک برند کار می‌کنند در ایجاد هویت برند ثابت در پلتفرم‌های مختلف راهنمایی می‌رساند.

4- تایپوگرافی

در برند بوک‌ها استفاده از سبک‌های فونت رسمی برای یک برند تعریف می‌شود. همچنین دستورالعمل‌ها، زمان، چگونگی و چرایی استفاده از فونت‌های خاص در کتابچه‌های برند ذکر شده است.

اهمیت برند بوک

5- لحن صدا

لحن صدا توصیف می‌کند که برند شما برای افراد دیگر چگونه به نظر می‌رسد و لحن صدا باید در همه پلتفرم‌ها مانند ایمیل ها، رسانه‌های اجتماعی، بیانیه‌های مطبوعاتی، پست‌های وبلاگ، تبلیغات و غیره سازگار باشد.

دستورالعمل‌ها و برند بوک‌ها مشخص می‌کنند که یک برند کدام کلمات را دوست دارد و کدام را نه! متن و عباراتی که برای یک نام تجاری مناسب نیستند برجسته می‌شوند، علاوه بر این، برند بوک دارای لحن توصیفی است که به فرد امکان می‌دهد دید واضحی از شخصیت، مأموریت، چشم انداز، مخاطبان هدف و ارزش‌های یک برند داشته باشد.

6- تصاویر

در برند بوک‌ها چگونگی و بایدها و نبایدهایی که برای استفاده از تصاویر مهم هستند، بیان می‌شود. برای استفاده از عکس‌ها، تصاویر، و انواع دیگر گرافیک‌ها نشان داده می‌شود که نحوه ویرایش تصاویر باید چگونه باشد و از چه رنگ‌هایی برای درج تصاویر و دیگر عناصر طراحی مرتبط با تصاویر استفاده شود. 

تفاوت برند بوک با راهنمای برند

کتابچه برند و دستورالعمل برند هر دو به یک سند اشاره دارند و این اصطلاحات گاها به جای هم استفاده می‌شوند. کتابچه برند برای ثابت و متمایز نگه داشتن هویت برند مهم است. داشتن برند بوک افراد مختلف در یک شرکت را با ایجاد هدف یکسان با یکدیگر متحد می‌کند. برند بوک به کارمندان چارچوبی می‌دهد تا در آن کار کنند، در حالی که همچنان به آنها آزادی می‌دهد تا بهترین کار را انجام دهند.

چگونه برند بوک به بهبود کسب و کار شما کمک می‌کند؟


برند بوک هویت، دارایی‌های برند و آنچه در مورد برند شما مهم است را نشان می‌دهد. راهنمایی‌های برند را می‌توان به طور کلی به دو نوع طبقه‌بندی کرد: هویت برند شما که حاوی دستورالعمل‌هایی در مورد چشم‌انداز، مأموریت، ارزش‌های اصلی و لحن برند شما است و دارایی‌های برند شما که شامل لوگو، پالت رنگی برای طرح‌های بصری، تایپوگرافی و سایر استانداردهای بصری است.

اهمیت برند بوک

تنظیم یک برند بوک نه تنها برای ارتباطات داخلی شما، بلکه برای اطمینان از پیام رسانی مداوم با شرکا، شرکت‌های وابسته و مشتریان شما ضروری است. در اینجا پنج سوال وجود دارد که به شما کمک می‌کند بفهمید چگونه یک برند بوک می‌تواند به بهبود کسب و کار شما کمک کند و اهمیت طراحی برند بوک چیست؟

دستورالعمل سبک برند چیست؟

دستورالعمل سبک مجموعه ای از استانداردها یا قوانین برندسازی است که نشان می‌دهد یک شرکت چگونه خود را از طریق لوگو، انتخاب فونت و پالت رنگ به بازار نشان می‌دهد.

 چرا راهنمای برند مهم است؟

دستورالعمل‌های برندسازی باید به ایجاد هویت یکپارچه برای کسب و کار شما کمک کند تا بتوانید از رقبای خود و سایر مشاغل در صنعت خود متمایز شوید. 

 راهنمای برند معمولا شامل چه مواردی است؟

همان طور که پیش‌تر گفتیم راهنمای برند یا برند بوک باید شامل پالت رنگ، لوگو، تایپوگرافی، تصاویر و چشم انداز یا ارزش‌ها هستند.

 برند بوکچه سودی برای برند شما دارد؟

نام تجاری تنها به ایجاد تصاویری چشمگیر نیست، بلکه باید پیام های قانع کننده ای در مورد هویت شرکت شما ارسال کند.

اهمیت برند بوک

دستورالعمل‌های سبک برند شما از ابتکارات بازاریابی شما حمایت می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که پیام‌های شما با استانداردهای برند سازگار است. این به ایجاد ارزش ویژه برند کمک می کند، که باعث می شود نام تجاری شما در بازار بیشتر شناخته شود و به آگاهی مخاطبان کمک می کند. ایجاد یک راهنمای سبک برند همچنین به شما کمک می کند تا نشان دهید کسب و کار شما به خوبی تثبیت شده است و حتی به شما کمک می کند برند خود را در آینده بر اساس گسترش و نیازهای صنعت به روز کنید. 

 چه زمانی به راهنمای برند نیاز دارید؟

 هنگام راه اندازی یک کسب و کار یا در مراحل اولیه تأسیس آن، لازم است راهنمای برند یا برند بوک را ایجاد کنید. ایجاد یک برند بوک، صرف نظر از صنعت، اندازه کسب و کار شما و بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، بسیار مهم است. وجود برند بوک برای راهنمایی اعضای جدید سازمان شما به جهت آشنایی با برند شما ضروری است. برای اینکه سریعاً برند خود را بعد از شناخته شدن به آگاهی بالای ذهنی هدایت کنید، باید راهنمای برندی قوی داشته باشید.

 سخن آخر

همان طور که دیدید طراحی برند بوک برای شرکت و کسب و کارتان کاری ضروری و مهم است و هویت برند شما را شکل می‌دهد. برای طراحی برند بوک حرفه‌ای برای کسب و کار خود با ما تماس بگیرید. برای اطلاع از هزینه طراحی لوگو و قیمت طراحی لوگو می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و سپس ثبت سفارش طراحی لوگو را انجام دهید.



چرا باید برندبوک برای کسب و کار خود داشته باشیم؟
مجموعه نویسندگان دیباگ 17 مرداد 1402

ارسال دیدگاه

Sign in to leave a comment

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟