روش های تقدیر از کارکنان؛ چطور از کارمندان یک سازمان تقدیر کنیم؟

کارکنان راضی و متعهد نه تنها باعث ایجاد انرژی مثبت در محیط کار می‌شوند، بلکه سود و فروش شرکت را نیز افزایش می‌دهند. در این مقاله به روش‌های تقدیر از کارکنان به طور خواهیم  پرداخت.
20 مهر 1402
روش های تقدیر از کارکنان؛ چطور از کارمندان یک سازمان تقدیر کنیم؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 2 نظرها
/web/image/14256-bc90b00e/0_2.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

قلب تپنده هر شرکت و سازمانی را می‌توان کارمندان آن سازمان در نظر گرفت. کارکنان راضی و متعهد نه تنها باعث ایجاد انرژی مثبت در محیط کار می‌شوند، بلکه سود و فروش شرکت را نیز افزایش می‌دهند.

به عبارت دیگر، کارکنان متعهد پیشرفتی برای هر شرکتی هستند. کارمندانی که احساس می‌کنند رابطه شخصی مثبتی با مدیریت خود دارند، کارائی بیشتری در محیط کار دارند؛ به‌طورکلی کارمندان وقتی مورد توجه قرار می‌گیرند احساس قدردانی می‌کنند و این امر مشارکت سازنده کارمندان را تشویق می‌کند. 

اما آیا به‌عنوان یک مدیر روش های تقدیر از کارکنان را می‌شناسید؟ می‌دانید که چطور باید به بهترین شکل از کارمندان خودتان تشکر کنید؟ در این مقاله از دیباگ به این موضوع می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شناخت کارمند چیست؟

قبل از اینکه در مورد روش های تقدیر از کارکنان  صحبت کنیم، بهتر است نگاهی به تعریف شناخت کامندان داشته باشیم. به رسمیت شناختن کارکنان و پاداش دادن به افراد در محل کار برای مشارکت، پیشرفت و اخلاق کاری آن‌ها است. 

به رسمیت شناختن کارمندان ، انگیزه و اطمینان را برای کارکنان فراهم می‌کند و باعث می‌شود که این افراد بتوانند کارائی بالایی در محیط کار خودشان داشته باشند. نشان دادن آگاهی و قدردانی از کارمندان و کار آن‌ها، محیطی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود شرکت به سمت رشد و پیشرفت حرکت کند.

چرا شناخت کارکنان مهم است؟

شناخت کارکنان برای ایجاد انگیزه و حفظ کارکنان مهم است. افرادی که احساس می‌کنند کارفرمایان برای کارشان ارزش قائل هستند، انگیزه‌ای درونی برای حفظ و بهبود عملکرد خود به دست می‌آورند. شناخت و تقویت دستاوردها و تلاش‌ها، محیط کاری مثبتی ایجاد می‌کند و وفاداری و رضایت کارکنان را ارتقا می‌دهد.

کارمندانی که پاداش می‌گیرند و به رسمیت شناخته می‌شوند، سخت‌تر کار می‌کنند و به دستاوردهای بالاتری نسبت به کسانی که پاداش نمی‌گیرند، دست می‌یابند.  موفقیت یک شرکت زمانی افزایش می‌یابد که پرسنل آن با انگیزه و فعال باشند.

مشاوره کسب و کار

روش های تقدیر از کارکنان

در اینجا چند روش کم هزینه وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند برای تشویق کارمندان به رسمیت شناخته شوند:

1. به‌عنوان یک مدیر از سایر کارمندان بخواهید که به بهترین کارمند ماه رای دهند:

کارمندان از شناختی که دریافت می‌کنند، قدردانی می‌شوند و متوجه می‌شوند که عملکرد روزانه آنها مورد توجه قرار گرفته است. 

وقتی مدیریت جایزه «بهترین کارمند ماه» را ارائه می‌کند، باید مشخص کند که چرا چنین کارمندی شایسته آن بوده است و می‌تواند در جلسه ماهانه تیم نوشته شود یا به صورت عمومی توضیح داده شود.

با انجام این کار، سایر کارمندان از آن درس می‌گیرند و ماه بعد سخت‌تر کار می‌کنند. کارمند "برنده" که شرکت تشخیص می‌دهد از اینکه کار آن‌ها مورد توجه و قدردانی قرار گرفته است خوشحال می‌شود و با رضایت بیشتری به کار خودش ادامه می‌دهد.

2. به تیمی که موفقیت بزرگی را به دست آورده، پاداش دهید:

علاوه بر اعطای جایزه «بهترین کارمند ماه»، مدیریت همچنین می‌تواند به تیمی که با هم کار کرده یا به خوبی کار کرده‌اند، پاداش دهد. جوایز می‌تواند به سادگی ناهار با مدیریت، کوپن خرید یا حتی بلیط سینما باشد تا آن‌ها بعد از کار از باهم بودن لذت ببرند و خارج از محل کار با هم ارتباط برقرار کنند.

این کار کارکنان را تشویق می‌کند که همیشه به عنوان یک تیم و نه فقط به عنوان یک فرد با هم کار کنند.

بهبود سازمانی

3. یک برنامه قدردانی از کارکنان را شروع کنید:

مدیریت می‌تواند یک برنامه قدردانی از کارمند شروع کند که ویژگی‌های مثبتی را در محل کار نشان می‌دهد. امتیاز می‌تواند به کارمند برای کار ساده‌ای مانند کمک به همکاران خود برای وقت شناسی یا هر ویژگی دیگر اعطا شود.

این امتیازات جمع‌آوری‌شده در پایان هفته یا ماه می‌تواند برای جوائز کوچک مانند کوپن‌های خرید یا مزایای خاصی مانند: نیم ساعت زودتر مرخص شدن کارمند در آن روز استفاده شود. تمرین چنین برنامه‌ای برای شناسایی کارکنان می‌تواند مشارکت کارکنان را تقویت کند.

4. دستاوردهای شخصی کارکنان خود را بشناسید:

وقتی مدیریت دستاوردهای شخصی آن‌ها را تشخیص دهد، کارمندان از آن قدردانی خواهند کرد. از اهدای خون به صلیب سرخ گرفته تا گرفتن کلید خانه جدیدشان، توجه به بیرون از محل کار باعث می‌شود کارمند احساس قدردانی کند.

اگرچه تمام کاری که مدیریت انجام داد تصدیق این دستاوردهای شخصی بود، کارمندان احساس نمی‌کنند که مدیریت فقط به کار مربوط می‌شود، بلکه در مورد فعالیت‌های کارمند خارج از کار نیز اهمیت دارد.

5. به پیشرفت حرفه‌ای کارکنان خود علاقه نشان دهید:

ابراز علاقه به پیشرفت حرفه‌ای کارکنان لزوماً به معنای پرداخت هزینه تحصیل یا دوره‌های آن‌ها نیست. این فقط به این معنی است که مدیریت علاقه‌مند است تا اهداف شخصی کارکنان خود را بداند و از آن‌ها در تلاش برای دستیابی به آنها حمایت کند.

این می‌تواند به معنای نگاه کردن به دوره‌ها و ارسال ایمیل در مورد آن‌ها باشد و به کارکنان کمک کند تا اهداف خود را سریع‌تر انجام دهند. کارمندان از علاقه و راهنمایی‌هایی که مدیریتشان برای دستیابی به رویاهایشان داده است، قدردانی خواهند کرد.

6. برای گرامی‌داشت تولد کارکنان یک کارت تبریک برای آن‌ها در محل کار پست کنید:

مدیریت باید تولد کارکنان و سالگرد استخدام آن‌ها را جشن بگیرد. لازم نیست که یک مهمانی غافلگیر‌کننده با خانواده آن‌ها باشد یا اینکه بخواهد هدایای گران‌قیمت تهیه کند. این کار می‌تواند به سادگی خرید یک کیک تولد با یک کوپن خرید یا یک کارت تبریک با یادداشت‌ باشد.

7. یک کارمند را به دفتر خود صدا بزنید تا شخصا از او تشکر کنید:

سعی کنید خیلی ساده و بی‌ریا کارمند خودتان را به دفترتان صدا کنید، یک گپ و گفت 10 دقیقه‌ای با هم داشته باشید و از او تشکر کنید تا بدانید که چه سهمی در پیشرفت و موفقیت سازمان داشته است. کارمندان به خصوص از دریافت قدردانی صادقانه برای کاری که به خوبی انجام داده‌اند خوشحال خواهند شد.

عارضه یابی سازمان

مزایای استراتژی‌های شناسایی کارکنان

کارگرانی که برای بهره‌وری خود پاداش دریافت می‌کنند، احتمالاً در آینده هم به صورت فردی و هم به صورت تیمی عملکرد بهتری خواهند داشت. این کار چنین مزایایی برای شرکت و کارمندان شما خواهد داشت.

افزایش وفاداری کارکنان

دنیای پرسرعت و پیشرفته امروزی مشکل مهمی با حفظ کارمندان دارد. کارمندان اغلب به دلیل عواملی مانند محل زندگی، داشتن یا نداشتن فرزند، و میزان پیشرفت شغلی خود، سازمان را تغییر می‌دهند.

اگر پاداش و مزایای کافی برای نگه داشتن کارکنان رده بالا در سازمان خود برای دوره‌های طولانی‌تری ارائه دهید، حفظ کارکنان می‌تواند در کل بهبود یابد.

فرهنگ درونی مثبت

سلامت نیروی کار یک شرکت برای موفقیت بلندمدت آن حیاتی است. تغییر فرهنگ اداری شما می‌تواند به سادگی پیاده‌سازی سیستم‌های پاداش مبتنی بر عملکرد باشد که از معیارهای انتخاب یا تبعیض برای شناسایی و پاداش دادن به دستاوردهای کارکنان استفاده نمی‌کنند.

کارمندانی که از شغل خود راضی هستند، احتمالاً اخبار مربوط به شیوه‌های مدیریت شرکت شما را منتشر می‌کنند و مشتریان و شرکای جدیدی را وارد می‌کنند.

توسعه مهارت‌های رهبری

هر سازمانی باید به دنبال امکاناتی برای آموزش کارکنان خود برای نقش‌های رهبری در مدیریت و تخصص در بخش‌ها و بخش‌های خاص باشد. القای حس پیشرفت و رقابت در بین کارمندان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا روی اهداف خود تمرکز و در حرفه خود پیشرفت کنند.

روش های تقدیر از کارکنان

وقتی نوبت به ترفیعات و جابجایی‌های بین‌بخشی می‌رسد، بخش منابع انسانی شما مجموعه بزرگ‌تری از رهبران بالقوه خواهد داشت که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

بیش از نیمی از کارمندان مشوق‌های غیر نقدی را ترجیح می‌دهند و دوست دارند که مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند.

نکاتی مهمی که باید در مورد روش‌های تقدیر از کارکنان بدانید

  • با این حال، تنها 14 درصد از شرکت‌ها به مدیران ارشد سیستم‌های تشویقی و ابزارهای ردیابی می‌دهند و تنها 37 درصد اعتقاد دارند که همه کارکنان را از نظر پاداش‌پذیری در نظر می‌گیرند.
  • بسته به اینکه شرکت شما چقدر بزرگ است و چند کارمند دارید، می‌توان روش‌های تقدیر از کارکنان را به صورت هفتگی، دو ماهانه یا ماهانه انجام داد.
  • هر چرخه تشویقی باید چندین کارمند داشته باشد که هر کدام دسته بندی محصول متفاوتی را برجسته می‌کنند.
  • همه افراد از اوقات فراغت و تعطیلات لذت می‌برند. این کار ممکن است به عنوان مبنایی مناسب برای سیستم پاداش کارکنان شما برای بازگشت سرمایه بالا باشد.
  • به عنوان مثال، نرم‌افزار Ultimate به کارکنان خود بر اساس عملکرد آن‌ها با ارائه مرخصی با حقوق پاداش می‌دهد و می‌توانند هر دو تا سه سال یکبار به خارج از کشور سفر ‌کنند. این کار بدون اخطار، هفته‌ها قبل انجام می‌شود تا به پرسنل زمان داده شود تا آمادگی داشته باشند.
  • تولدها، سالگردهای کاری و سایر نقاط عطف را می‌توان با هدایای کوچک و شیرینی‌هایی که به کارمندان داده می‌شود، گرامی داشت.
  • شما می‌توانید هر کاری انجام دهید، از آشپزی و خوردن ناهار با هم گرفته تا ورزش کردن یا بازی‌های ویدیویی با حضور کل محل کار برای فعالیت‌های تیم‌سازی انجام دهید.
  • به عنوان یک صاحب کسب و کار، ضروری است که کارکنان خود را بشناسید و بدانید که آن‌ها از چه چیزهایی در مورد سیستم پاداش لذت می‌برند و چه چیزهایی را دوست ندارند.
  • بسیاری از کارگران با وجود داشتن حقوق قانونی و سوابق تحصیلی، خود را تابع مافوق خود می‌دانند. بهترین روش برای یکسان‌سازی ترکیب منظم فعالیت‌های تیم‌سازی در سطح شرکت در محل کار است.
  • وقتی کارمندان هفته‌ها رئیس یا اعضای هیئت مدیره خود را نمی‌بینند، معمولا احساس مسئولیتی هم نسبت به کار خود ندارند؛ بنابراین بهتر است حتما مرتب در شرکت حضور داشته باشید.
  • کارمندان شما ممکن است ایده‌های خاصی در مورد نحوه ساختاربندی پاداش و مزایای خود داشته باشند. می‌توانید این ایده‌ها را از آن‌ها بپرسید.در این صورت کارکنان احساس غرور قوی‌تری در کار خود خواهند داشت، زیرا می‌دانند که ایده‌های آن‌ها جدی گرفته شده و در برنامه کلی پاداش اجرا شده است.

بهبود سازمانی در تقدیر کارکنان

سخن پایانی

در این مقاله در مورد روش های تقدیر از کارکنان صحبت کردیم. به غیر از این چند مورد  گفته شده، راه‌های کم‌هزینه دیگری برای مدیریت وجود دارد تا به کارکنان نشان دهد که آن‌ها شایسته قدردانی هستند. گاهی اوقات در پایان روز، یک کلمه متشکرم می‌تواند تمام خستگی کارمندان را برطرف و انگیزه آنان را بیشتر کند.

از هر روشی که استفاده می‌کنید یا تمرین می‌کنید، به یاد داشته باشید که آن روش را به یک آیین تبدیل کنید نه اینکه فقط یکبار استفاده کنید و تمام. لطفا روحیه یا بهره وری پایین کارمندان خود را سرزنش نکنید زیرا آنها 9 تا 5 ساعت در روز کار می‌کنند و فرصت‌های کمی برای پیشرفت دارند. اگر جنبه انسانی را در عملیات کاری شرکت شما بگنجانید، فرهنگ داخلی شرکت شما شکوفا خواهد شد.

اگر شماهم به‌عنوان یک مدیر برای تهیه اتوماسیون اداری عالی دغدغه دارید، نگران این مسئله نباشید.کارشناسان ما در دیباگ راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان می‌گذارند تا بتوانید بهترین نرم افزار مدیریت سازمان را پیاده‌سازی کنید. نرم افزار اودو با برترین ماژول‌ها و زیبایی در طراحی، کار مدیران را در مدیریت سازمان آسان‌تر می‌کند.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟