سوالاتی که به عنوان کارجو باید از کارفرمای خود بپرسید

روز مصاحبه شغلی، روز بزرگی برای انتخاب شغل رویایی شماست. شما هفته‌هاست که خودتان را برای این روز آماده می‌کنید که بتوانید در مورد مهارت‌ها، نقاط ضعف، ایده‌ها، برنامه‌ها، امیدها و رویاهای خودتان صبحت کنید، اماباید خودتان را برای آن روز آماده کنید.
30 شهریور 1402
سوالاتی که به عنوان کارجو باید از کارفرمای خود بپرسید
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/12812-dfe4e3de/0_1%20%281%29.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

روز مصاحبه شغلی، روز بزرگی برای انتخاب شغل رویایی شماست. شما هفته‌هاست که خودتان را برای این روز آماده می‌کنید که بتوانید در مورد مهارت‌ها، نقاط ضعف، ایده‌ها، برنامه‌ها، امیدها و رویاهای خودتان صبحت کنید؛ اما می‌دانید که قرار است از آن شرکت مورد نظر چه سوالاتی در مورد سمت شغلی خودتان بپرسید؟ در حالی که مصاحبه شغلی می‌تواند به کارفرما کمک کند تا مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما را درک کند، همچنین فرصتی برای شماست تا در مورد موقعیت شغلی خودتان بیشتر بدانید. 

در طول مصاحبه، می‌توانید سؤالاتی بپرسید تا به شما کمک کند درباره فرهنگ شرکت، مسئولیت‌های شغلی و معیارهای موفقیت در این نقش بیشتر بدانید و انتخاب درستی داشته باشید. در کنار کمک به تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر، پرسیدن سوالات روشنگرانه می‌تواند اشتیاق شما را برای این موقعیت به کارفرما نشان دهد. این مقاله در مورد جملات تاثیرگذار در مصاحبه شغلی و سوالات مصاحبه شغلی است. اگر قرار است به تازگی در سازمان یا شرکتی استخدام شوید، مهارت خاصی دارید و نمی‌دانید که چطور باید شرکت و کارفرما و نقش شغلی خودتان را بیشتر بشناسید، تا انتهای این مقاله از دیباگ با ما همراه باشید.

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم؟

به‌عنوان یک کارجو بهتر است این سوالات را از کارفرمای خودتان بپرسید.

1. شرکت شما چگونه موفقیت را می‌سنجد؟

این سوال نشان می‌دهد که شما مشتاق موفقیت در نقش جدید هستید. این به مصاحبه‌کننده فرصتی می‌دهد تا توضیح دهد که موفقیت برای شرکتشان چگونه به نظر می‌رسد و چگونه دستاوردهای کارکنان را می‌سنجند. پرسیدن این سوال مفید است؛ زیرا شرح شغل معمولاً به جای معیارهای موفقیت، مهارت‌ها، وظایف و صلاحیت‌ها را پوشش می‌دهد.

2. یکی از خاطرات مورد علاقه شما از کار در اینجا چیست؟

پاسخ مصاحبه‌کننده شما می‌تواند چیزهای زیادی در مورد فرهنگ شرکت به شما بگوید. اگر آن‌ها مشتاق به اشتراک گذاشتن خاطرات متعدد هستند، این پاسخ می‌تواند نشان دهد که ممکن است زمان خوبی را در آنجا کار کنید. همچنین نشان می‌دهد که روحیه کارکنان بالاست.

3. فرهنگ شرکت در اینجا چگونه است؟

در حالی که می‌توانید با نگاهی به وب‌سایت، حضور در رسانه‌های اجتماعی و بررسی‌های آنلاین، اطلاعات اولیه‌ای در مورد فرهنگ شرکت بیاموزید، این سوال هم بهتر است از کارفرمای خودتان بپرسید. پاسخ مصاحبه‌کننده می‌تواند اطلاعات عمیق‌تری در مورد ارزش‌های شرکت و کارکنان آن در اختیار شما قرار دهد. این می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا شخصیت و سبک کاری شما با فرهنگ شرکت مطابقت دارد یا خیر؟

4. آیا شرکت میزبان فعالیت‌های تیم‌سازی است؟

پرسیدن این سوال می‌تواند به کارفرمایان نشان دهد که شما با جنبه‌های اجتماعی یک شغل راحت هستید. در بسیاری از موقعیت‌ها، کار تیمی یک مهارت ضروری است که می‌تواند به شما کمک کند کار خود را به طور موثر انجام دهید. پاسخ مصاحبه‌کننده به این سوال می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت تمایل در این نوع فعالیت‌ها شرکت کنید.

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم

5. آیا شرکت فرصت‌های توسعه شغلی را ارائه می‌دهد؟

اگر برای رشد شغلی و پیشرفت حرفه‌ای ارزش قائل هستید، این سوال را در طول مصاحبه خود بپرسید. به این ترتیب، می‌توانید یاد بگیرید که آیا کارفرما هر گونه آموزش اضافی، بازپرداخت هزینه تحصیل یا سایر فرصت‌های آموزشی ارائه می‌دهد. دانستن این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا موقعیت جدید با اهداف شغلی بلندمدت شما مطابقت دارد یا خیر.

6. قسمت مورد علاقه شما در مورد کار در اینجا چیست؟

زمانی که در مورد آن موقعیت هیجان زده شدید، می‌توانید بگویید که آیا مصاحبه به خوبی انجام شده است یا خیر. این سوال به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که آیا این کارفرما به شما کمک می‌کند از آمدن هر روز به محل کار خود لذت ببرید. این به مصاحبه‌کننده فرصتی می‌دهد تا شما را با تمام کارهای بزرگی که شرکت آنها برای کارمندان انجام می‌دهد تحت تأثیر قرار دهد

7. به کارمند جدیدی که در اینجا کار می‌کنند، چه توصیه‌ای می‌کنید؟

با یادگیری اینکه چگونه می‌توانید از همان ابتدا کارتان به خوبی انجام دهید، خود را برای نقش آماده کنید. اگر این موقعیت به شما پیشنهاد شد، می‌توانید هنگام شروع کار در شغل جدید خود از این توصیه استفاده کنید. این سوال همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد انتظارات از نقش و فرهنگ شرکت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

8. دو سال بعد شرکت را کجا می‌بینید؟

اگر به رشد شرکت علاقه‌مند هستید، این سوال هوشمندانه‌ای است که باید بپرسید. به این ترتیب، می‌توانید متوجه شوید که آیا شرکت آینده امیدوار کننده‌ای دارد یا خیر. این سوال همچنین می‌تواند بینشی در مورد برخی از چالش‌ها یا فرصت‌هایی که شرکت ممکن است در حین کار در آنجا داشته باشد، ارائه دهد.

9. شرکت چگونه به نگرانی‌های کارکنان پاسخ می‌دهد؟

پرسیدن این سوال راه خوبی برای آگاهی از نحوه مراقبت شرکت از کارکنان خود است. این سوال به مصاحبه‌کننده خود نشان می‌دهد که برای ارتباط آزاد ارزش قائل هستید. این می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا می‌خواهید از حمایتی که می‌خواهید برای پیشنهاد تغییرات یا اشتراک گذاری بازخورد احساس راحتی کنید یا خیر.

جملات تاثیر گذار در مصاحبه کاری

10. کارکنان چگونه بر ماموریت شرکت تاکید می‌کنند؟

این سوال می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد کارکنان شرکت و نحوه تلاش آنها برای حفظ ارزش‌ها یا دستیابی به اهداف کسب و کار بیشتر بدانید. پرسیدن این سوال همچنین به کارفرمایان نشان می‌دهد که درباره شرکت تحقیق کرده‌اید و ماموریت آن را درک کرده‌اید. این تحقیق می‌تواند تعهد و تعهد شما را به این موقعیت نشان دهد که می‌تواند به شما کمک کند مدیران استخدام را تحت تاثیر قرار دهید.

11. چگونه شرکت شما اطمینان می‌دهد که تنوع، برابری و مشارکت در فرآیند استخدام را در اولویت قرار می‌دهد؟

پرسیدن در مورد رویکرد یک شرکت به تنوع، برابری و مشارکت در طول فرآیند مصاحبه به کارفرما نشان می‌دهد که شما برای یک محیط کاری متنوع و فراگیر ارزش قائل هستید. ثانیا، به شما این امکان را می‌دهد که بینشی در مورد نحوه برخورد شرکت با این مسائل کسب کنید، که می‌تواند به شما کمک کند تا ارزیابی کنید که آیا ممکن است در محل کار احساس راحتی و حمایت کنید یا خیر. پرسیدن این سوال می‌تواند به مسئول نگه داشتن کارفرما در قبال تعهدشان کمک کند. 

12. در این شغل چه نوع چالش هایی را می توانم انتظار داشته باشم؟

قبل از پذیرش یک پیشنهاد شغلی، پیش بینی اینکه کارفرمای احتمالی شما از شما انتظار دارد بر چه موانعی غلبه کنید، مفید است. این سوال می تواند به شما بینشی در مورد چالش هایی که ممکن است شرکت با آن مواجه باشد، بدهد. حتی می تواند منجر به گفتگوی بیشتر شود که در آن می توانید به کارفرمایان نشان دهید که مشتاق به عهده گرفتن یک نقش چالش برانگیز هستید.

13. می‌توانید وظایف روزانه این نقش را توضیح دهید؟

اگر هنوز در مورد وظایف شغلی خود مطمئن نیستید، این سوال می‌تواند به مصاحبه کننده کمک کند تا جزئیات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. وقتی به این سوال پاسخ دادند، با دقت گوش کنید تا بتوانید متوجه شوید که در این نقش چه می کنید. این سوال می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید آیا برای انجام مسئولیت ها آمادگی دارید و آیا می توانید خودتان را در حال انجام این نوع کارها در هر روز کاری ببینید.

14. روند آموزش برای این نقش چگونه است؟

هنگامی که اولین روز کاری خود را شروع می کنید، دانستن اینکه چه انتظاری دارید، برای شما کمک کننده است تا بتوانید احساس اطمینان و آمادگی داشته باشید. این سوال می تواند به شما کمک کند تا بیاموزید کارفرما از چه نوع فرآیندی استفاده می کند. همچنین نشان می دهد که داشتن آموزش مناسب برای شما به عنوان یک کارمند جدید مهم است.

سوالات مصاحبه شغلی

15. با چه کسی بیشتر کار کنم؟

یکی از سوالات مصاحبه شغلی، این است که بتوانید بگویید که من قرار است بیشتر در طول روز با چه کسی کار کنم؟ در حالی که شرح شغل معمولا شامل نام بخش یا سرپرست موقعیت شغلی است، برخی از کارفرمایان ممکن است این اطلاعات را کنار بگذارند. پرسیدن این سوال می تواند به شما کمک کند که اعضای تیم و مدیر احتمالی شما چه کسانی باشند.

16. برای موفقیت در این نقش چه کنم؟

این سوال هوشمندانه ای است که باید از مصاحبه کننده بپرسید زیرا به آنها نشان می دهد که شما مشتاق هستید به تیم آنها ارزش بیافزایید. هنگام شروع یک کار جدید، می خواهید کارفرما و همکاران خود را تحت تاثیر قرار دهید. داشتن این اطلاعات می تواند در شروع کار به شما اهرمی بدهد.

17. برخی از پروژه هایی که قرار است روی آن‌ها کار کنم چیست؟

این سوال به شما کمک می کند تا در مورد دامنه کار در موقعیت جدید بیاموزید. اگر در مورد پروژه هایی که کارفرما درباره آنها صحبت می‌کند هیجان زده هستید، این شغل ممکن است برای شما مناسب باشد. اگر نه، ممکن است بخواهید درباره نقش بیشتر بدانید یا به دنبال فرصتی بهتر باشید.

18. آیا می‌توانم انتظار داشته باشم که این موقعیت شغلی من رشد داشته باشم؟

یکی از سوالات مصاحبه شغلی که اهمیت بالایی دارد، سوال در مورد میزان پیشرفت شما در مورد کارتان در آینده است. اگر به دنبال شغلی با فضای رشد هستید، این سوال عالی است. این می تواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا می توانید در حین کار در شرکت در حرفه خود پیشرفت کنید یا خیر؟ اگر ترجیح می دهید در یک شغل ثابت بدون تغییر کار کنید، این سوال همچنین می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا این موقعیت با ترجیحات شما مطابقت دارد یا خیر؟

19. نامزد ایده‌آل برای این نقش چگونه است؟

این سوال می‌تواند به شما کمک کند تا بسنجید که آیا برای این نقش مناسب هستید یا خیر. اگر کارفرما تعداد زیادی از مدارک شما را فهرست می‌کند، این ممکن است نشانه خوبی برای شما باشد. اگر این موقعیت را به دست آورید، این سوال همچنین به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چه مهارت‌هایی را می‌توانید برای موفقیت در نقش ایجاد کنید.

کارجو

20. اگر بخواهم در این نقش خوب عمل کنم، روی چه مهارت‌هایی می‌توانم تمرکز کنم؟

با پرسیدن این سوال بیاموزید که چه مهارت‌های سخت و نرمی برای شغل شما ضروری است. این سوال به مصاحبه کننده شما این فرصت را می‌دهد تا توضیح دهد که چه توانایی هایی می‌تواند به شما در موفقیت در این نقش کمک کند. اگر قبلاً مهارت‌های زیادی را دارید که آنها فهرست می‌کنند، این می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی شما برای کار باشد.

21. آیا چیزی وجود دارد که بتوانم برای این موقعیت شغلی بهتر شوم؟

اگرچه این سوال ممکن است مستقیم باشد، اما می‌تواند به شما کمک کند بازخورد مفیدی از مصاحبه‌کننده خود دریافت کنید. اگر پیشنهاد شغلی دریافت نکردید، می‌توانید بدانید که برای واجد شرایط شدن برای یک نقش مشابه چه کاری باید انجام دهید. اگر یک پیشنهاد شغلی دریافت کردید، می‌توانید بدانید که در شروع کار روی چه مهارت‌هایی کار کنید.

22. آیا من قرار است جای کسی را پر می‌کنم یا این یک نقش جدید است؟

این سوال می‌تواند به شما در تعیین انتظارات نقش کمک کند. به عنوان مثال، اگر در حال تصاحب یک موقعیت خالی هستید، کارفرما ممکن است از شما انتظار داشته باشد که کارهای مشابه یا حتی بهتر از کارمند قبلی انجام دهید. اگر این یک نقش جدید است، این موقعیت می‌تواند به شما این شانس را بدهد که ثابت کنید شرکت یا تیم چگونه ممکن است از استخدام شما سود ببرند.

23. مستقیما با چه مشتریانی کار خواهم کرد؟

در حالی که شناختن برخی از مشتریان شرکت از قبل مهم است، این سوال به شما بینش بیشتری در مورد پروژه‌هایی که ممکن است در موقعیت جدید انجام دهید می‌دهد. پاسخ مصاحبه‌کننده خود را یادداشت کنید تا بتوانید در مورد مشتریانی که با آنها صحبت می‌کنند تحقیق کنید. از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا اینها مشتریانی هستند که به کار با آنها علاقه دارید یا خیر استفاده کنید، که می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این کار برای شما مناسب است یا خیر.

در اینجا چهار سؤال اضافی وجود دارد که برای به دست آوردن دیدگاه شخصی که با شما مصاحبه می‌کند، پرسیدن آنها در محیط مصاحبه هوشمندانه است:

24. آیا سوال دیگری از من دارید؟

پرسیدن این سوال به مصاحبه‌کننده شما این فرصت را می‌دهد تا درباره بخش خاصی از تجربه کاری یا مهارت‌های شما بیشتر پرس و جو کند. همچنین به شما کمک می‌کند تعیین کنید که مصاحبه چقدر خوب پیش می‌رود. اگر مصاحبه‌کننده بگوید که شما به اندازه کافی شایستگی‌های خود را توصیف کرده‌اید، این پاسخ ممکن است نشان دهد که شما به طور موثر به سوالات او پاسخ داده‌اید. اگر مصاحبه‌کننده تصمیم گرفت که سؤالات بیشتری دارد، می‌توانید از این فرصت برای ارائه دیدگاه واضح‌تری به سوابق و صلاحیت‌های حرفه‌ای خود استفاده کنید.

مصاحبه شغلی

25. کارمندان تاچه اندازه با رهبر شرکت تعامل دارند؟

این سوال می‌تواند به شما کمک کند تا سبک‌های رهبری مدیران یا مدیران شرکت را بیاموزید. بر اساس پاسخ مصاحبه‌کننده، ممکن است یاد بگیرید که مدیریت چقدر با کارمندان تعامل دارد یا اینکه آیا شرکت یک سلسله مراتب از بالا به پایین دارد. اگر ترجیح می‌دهید در شرکتی کار کنید که رهبران آن در دسترس هستند، این سؤال می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا فرهنگ این کسب‌وکار همین است یا خیر.

26. آیا فرآیندی برای بازخورد دادن به کارکنان دارید؟

بررسی عملکرد و بازخورد منظم راه‌های عالی برای یادگیری نحوه عملکرد شما در نقش خود هستند. بر اساس پاسخ مصاحبه‌کننده خود، ممکن است بتوانید تشخیص دهید که آیا این محل کار به کارمندان بازخورد و تحسین کافی می‌دهد یا خیر. اگر شرکت دارای سیستم بازخوردی باشد، احتمالاً مدیران به ارائه اطلاعات در مورد عملکرد کارکنان و راه‌های بهبود آنها اهمیت می‌دهند.

27. مراحل بعدی در فرآیند استخدام چیست؟

این می‌تواند آخرین سوالی باشد که باید در پایان مصاحبه بپرسید. این یکی از سوالات مصاحبه شغلی است که واجب است در پایان حرفای خودتان بپرسید. این به شما یک جدول زمانی از مدت زمان انجام مصاحبه آنها می‌دهد. پرسیدن این سوال همچنین نشان می‌دهد که مشتاقانه منتظر شنیدن کارفرما پس از مصاحبه هستید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد سوالات مصاحبه شغلی صحبت کردیم. هرکدام از این سوالات از کارفرما می‌تواند علاوه بر نشان دادن مهارت و توانایی‌های شما، میزان رشد و پیشرفت شرکت و بسیاری از فاکتورهای دیگر را برای شما کاملا مشخص و شفاف کند. نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا تابه‌حال تجربه استخدام در سازمانی را داشته‌اید؟ شما چه سوالاتی از کارفرمای خودتان پرسیده‌اید که تاثیرگذار و مفید بوده است؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید با مشتریان دیباگ در میان بگذارید.

مصاحبه

در نهایت باید این را یادآور شویم که رشد کسب و کار در دیباگ یک ارزش تلقی می‌شود ما اینجا سعی می‌کنیم برای تحقق رویای مخاطب در تمام مراحلی که نیاز داره پشت سر بگذاره همراهش باشیم؛ چون باور داریم هدف ما همیشه فراتر از یک مشاوره کسب و کار یا ارائه یک خدمت ساده‌ است. برای اطلاع از شرایط و روند بهبود سازمانی یا حتی مشاوره منابع انسانی می‌توانید با کارشناسان دیباگ در تماس باشید. اگر با وجود این مواد گفته شده، بازهم سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید روی کمک کارشناسان ما حساب کنید.



ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟