مهارت نرم چیست و چه اهمیتی در سازمان دارند؟

تست و آموزش مهارت های نرم در هر سازمان باعث رشد و شکوفایی استعدادهای شخصی هر یک از کارکنان می‌شود. در این مقاله لیست مهارت های نرم را باهم بررسی خواهیم کرد.
25 تیر 1402
مهارت نرم چیست و چه اهمیتی در سازمان دارند؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/4538-bae04ca6/WaterMark-DyBuG-main.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

در چند سال اخیر اصطلاح مهارت نرم (Soft skills) بیشتر از هر زمان دیگری به گوش می‌خورد اما هنوز هم برای بسیاری از افراد این اصطلاح ناشناخته است و اطلاعات چندانی در مورد چیستی و کاربرد آن ندارند.

باید گفت که مهارت نرم تعریف لغوی بخصوصی ندارد چراکه معنای این اصطلاح بسیار گسترده است؛ در واقع این اصطلاح مجموعه‌ وسیعی از مهارت‌های فردی و بین‌فردی را شامل می‌شود.

مهارت‌های نرم خصوصیات و مهارت‌هایی هستند که کمک می‌کنند فرد بهینگی و تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد؛ در واقع این اصطلاح تلفیق یا ترکیبی از ویژگی‌های شخصی و مهارت‌های بین‌فردی است.

هرکسی می‌تواند تست مهارت های نرم را در خود انجام دهد و بسنجد که تا چه حد این مهارت‌ها را دارد چراکه وجود این مهارت‌ها می‌تواند زندگی اجتماعی و حرفه‌ای هر فردی را کاملا متحول کند.

به دلیل اهمیت این مسئله و تاثیر فوق‌العاده این مهارت‌ها بر زندگی فردی و اجتماعی افراد، قصد داریم که در ادامه بطور مفصل به آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مهارت های نرم شامل چه مهارت هایی است؟

همانطور که اشاره کردیم مهارت نرم طیف وسیعی از مهارت‌ها و خصوصیت‌ها را شامل می‌شود؛ حتی می‌توان به لیست مهارت های نرم درگذر زمان و به تناسب شرایط، مواردی را افزود.

در واقع هرآنچه که به عنوان یک مهارت ذاتی یا اکتسابی بتواند اثری مثبت در تعاملات، ارتباطات کاری و اجتماعی، قدرت مدیریت، تاثیرگذاری، موفقیت کاری و... داشته باشد می‌تواند در این لیست قرار بگیرد؛ در ادامه به برخی از مهم‌ترین گزینه‌های این لیست اشاره خواهیم کرد.

  • مهارت هوش هیجانی (هوش عاطفی) 
  • تفکر خلاق
  • انگیزه و روحیه
  • قدرت رهبری
  • روحیه کار تیمی
  • توانایی حل مسئله
  • داشتن ارتباط اجتماعی قوی
  • انعطاف‌پذیری و انتقاد‌پذری
  • توانایی مدیریت زمان
  • قدرت حل تعارض
  • مسئولیت‌پذیری
  • توانایی شبکه‌سازی
  • خودشناسی و اعتماد به‌نفس
  • مثبت‌اندیشی
  • مهارت گوش دادن
  • مهارت سخنوری
  • سواد رسانه و... 

انتهای این لیست را می‌توان باز گذاشت و مهارت‌ها و مشخصاتی را که کمک می‌کنند شما در جامعه و محیط کاری عملکرد بهتر و موفق‌تری داشته باشید به آن اضافه کرد.

مهارت نرم

اگر به لیست فوق دقت کنید می‌فهمید که اکثر موارد به شکل ذاتی درون ما نهفته است اما از آن آگاهی نداشته و به نحوی این مهارت یا مشخصه را در خود خاموش کرده‌ایم.

عدم بروز، رشد و نمود این مهارت‌ها در افراد به عواملی مانند جبر جغرافیایی، محیط آموزشی، سطح تحصیلات، محیط زندگی، خانواده، شرایط کاری و... بستگی دارد. 

بنابراین اگر شما احساس می‌کنید که در غالب شخصیت حرفه‌ای یا اجتماعی خود آنگونه که باید نمی‌درخشید و تاثیرگذاری لازم را بر افراد و محیط اطراف خود ندارید بهتر است خود را در مورد مهارت‌های فوق به چالش بکشید.

تست مهارت های نرم 

امروزه تست مهارت های نرم به بخشی از فرآیند استخدام در بسیاری از سازمان‌ها، شرکت‌ها، بیزنس‌ها و مجموعه‌ها تبدیل شده است و از نظر کارفرمایان این تست اهمیت ویژه‌ای دارد.

اینکه تست یا آزمون مهارت‌های نرم تا چه‌حد حرفه‌ای و جامع باشد به حساسیت سازمان یا مجموعه موردنظر و نوع فعالیتی که در آن انجام می‌شود بستگی دارد.

دلیل اینکه اکثر کارفرمایان از افراد کارجو تقاضا دارند این تست را انجام دهند این است که مهارت نرم می‌تواند مشخص کند که فرد موردنظر تا چه‌اندازه می‌تواند در پیشبرد اهداف سازمان موثر باشد.

از طریق این آزمون، بسیاری از خصوصیات و مهارت‌های فردی و بین‌فردی شما برای کارفرما مشخص می‌شود؛ ازاین‌رو کارفرما می‌تواند تشخیص دهد که آیا حضور شما برای سازمان یک حضور موفق و موثر خواهد بود یا خیر.

بنابراین آیا بهتر نیست پیش از اینکه توسط کارفرما یا تیم تامین نیروی انسانی با این تست به چالش کشیده شوید، به صورت داوطلبانه آموزش مهارت های نرم را ببینید و احتمال موفقیت خود در این تست را افزایش دهید؟

باید توجه داشته باشید که در بسیاری از شرایط، این تست در غالب سوالات کتبی نیست؛ برخی از مدیران باتجربه، هنگام استخدام، شرایط خاصی از سازمان یا کار را برای شما ترسیم کرده و از شما می‌خواهند که واکنش‌ یا تصمیم خود در چنین موقعیتی را شرح دهید.

مهارت نرم

کارفرما در لابه‌لای سخنان شما و براساس پاسخی که می‌دهید می‌تواند پی ببرد که آیا مهارت‌های نرم موردنظر سازمان را در خود دارید یا خیر. 

اهمیت مهارت های نرم در سازمان

زمانی که شما در یک شرکت یا سازمان استخدام می‌شوید تخصص شما (بطور مثال حسابداری) تنها بخشی از موفقیت کاری شما و ترقی مجموعه را تضمین می‌کند.

سواد و تجربه شما در حسابداری نمی‌تواند به تنهایی در پیشبرد اهداف و تحقق آرمان‌های سازمان موثر واقع شود؛ چراکه امروزه نرم‌افزار‌ها، رایانه‌ها و ماشین‌آلات بسیاری وجود دارند که می‌توانند کار یک انسان را انجام دهند.

به همین دلیل انتظاری که از شما به عنوان یک نیروی انسانی کارآمد می‌رود بسیار فرارتر از اعمال تخصص است؛ شما باید بتوانید از جوانب مختلف در محیط حرفه‌ای موثر واقع شوید.

موثر بودن شما به داشتن مهارت نرم بستگی دارد؛ این مجموعه مهارت‌ها هستند که مشخص می‌کنند شما در یک موقعیت خاص چه عملکردی خواهید داشت یا تا چه‌حد می‌توانید در شرایط مختلف موفق عمل کنید.

هر سازمان، شرکت یا بیزنسی چالش‌ها، مشکلات، اهداف، ارتباطات و... خاص خود را دارد؛ شما به عنوان فردی که یک در موقعیت شغلی مشغول هستید می‌توانید در موارد فوق تاثیرگذار باشید.

مهارت نرم شما در یک شرایط خاص می‌تواند باعث کسب یک موفقیت یا دست‌آورد بزرگ برای سازمان موردنظر شود و یا اینکه سازمان را از قرار گرفتن در یک بحران شدید یا چالش بزرگ نجات دهد.

به عبارتی باید گفت هیچ سازمانی یک ربات که صرفا توانایی انجام فعالیت تخصصی خود را داشته باشد نمی‌خواهد؛ بلکه مجموعه باید بتواند روی مهارت‌های نرم شما برای پیشبرد استراتژی و تحقق اهداف خود حساب کند.

مهارت نرم

وجود پرسنلی با مهارت‌های ذکر شده می‌تواند کمک کند سازمان از موارد زیر بهره‌مند باشد.

  • وجود نظم و همدلی داخلی
  • سازگاری بیشتر پرنسل با یکدیگر
  • امکان شفاف‌سازی بیشتر سازمان
  • حل مسائل و مشکلات سازمان در زمان کوتاه‌تر و با راه‌حل‌های مطمئن‌تر
  • تعامل بیشتر و بهتر مدیریت سازمان با پرسنل
  • اتخاذ تصمیمات سازمانی بهتر
  • امکان برقراری بیشتر ارتباط حرفه‌ای سازمان با سازمان‌های دیگر و مخاطبان
  • افزایش احتمال توافق‌های کاری
  • ایجاد تغییر و تحولات خلاقانه و مثبت در سازمان
  • کاهش تعارض در محیط کاری و...

آموزش مهارت های نرم

اگر بار دیگر به مهارت‌های فوق دقت کنید خواهید دید که بسیاری از این مهارت‌ها به شکل فطری در شما وجود دارند؛ به عبارتی هیچ انسانی در این مورد کاملا بی‌استعداد نیست.

مهارت نرم

در واقع تفاوت‌ انسان‌ها از نظر میزان مهارت نرم به این مسئله بستگی دارد که تا چه حد در این زمینه آموزش دیده و یا در محیطی که رشد پیدا کرده‌اند چقدر شانس شکوفا کردن این مهارت‌های نهفته را در خود داشته‌اند.

نکته مثبتی که در این مورد وجود دارد این است که مهارت‌های نام‌برده قابل آموزش هستند؛ مهم نیست که فرد چقدر خود را در این زمینه بی‌استعداد می‌بیند چراکه می‌تواند این خصوصیات و توانایی‌ها را در خود شکوفا کرده و به مرور تقویت کند.

جهان توسعه‌یافته امروزی هزاران ربات، ماشین، رایانه، نرم‌افزار و تجهیزات در اختیار دارد اما هیچ یک نمی‌تواند جایگزین کاملی برای نیروی انسانی باشد چراکه تنها از انسان می‌توان توقع مهارت‌های نرم را داشت.

به همین دلیل با تحولاتی که در دهه اخیر در سازمان‌ها، بیزنس‌‌ها و شرکت‌ها رخ داده نیاز به آموزش مهارت‌ های نرم بیش از بیش از پیش احساس می‌شود؛ اما متاسفانه مراجع آموزشی در این زمینه بسیار محدود و یا بی‌کیفیت هستند. 

تقویت این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های شغلی جدی‌تری قرار بگیرید و ارتباطات اجتماعی موثرتری برقرار کنید، حداقل مزیت این مهارت‌ها برای شما سازگاری بیشتر در محیط کار است؛ بنابراین شما برای این آموزش به یک آموزشگر حرفه‌ای و تضمینی نیاز دارید.

دیباگ به عنوان یک مجموعه معتبر و بنام با سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره کسب و کار، مشاوره کوچینگ و... همان مرجع یا منبعی است که می‌توانید در زمینه آموزش مهارت نرم به آن اعتماد کنید. 


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟