ارزش برند چیست؟ روش‌هایی برای بهبود ارزش برند

ارزش برند در هر کسب و کار با سودآوری و معروفیت آن شرکت در بازار پررقابت رابطه مستقیم دارد. در این مقاله به نحوه محاسبه ارزش برند سازمان خواهیم پرداخت.
21 تیر 1402
ارزش برند چیست؟ روش‌هایی برای بهبود ارزش برند
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/4435-2d851b41/WaterMark-DyBuG-main3.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

همه‌ی ما کم‌وزیاد برند «کوکاکولا» را می‌شناسیم و حتی تجربه استفاده از محصولات این شرکت را داریم. طبق آمارهای به دست آمده ارزش برند کوکاکولا چیزی حدود 67میلیارد دلارآمریکا است و تقریبا می‌توان گفت که گران‌ترین برند تجاری جهان است. ارزش برند یکی از مهم‌ترین مفاهیم برای سازمان‌ها و شرکت‌هاست و همه برندها و شرکت‌ها می‌خواهند با ارزش تلقی شوند.  در این مقاله از دیباگ می‌خواهیم بگوییم که ارزش برند چیست و چرا برای سازمان‌ها مهم است؟ با ما همراه باشید.

ارزش برند چیست؟

ارزش برند، اساسا به ارزش درک شده برند شما اشاره دارد؛ یعنی آن مقدار پولی که شما حاضر هستید برای برند خودتان خرج کنید. ارزش برند یعنی این که مشتریان چقدر برند شما را نسبت به رقبا انتخاب می‌کنند، چقدر مایلند برای محصولات و خدمات شما هزینه بیشتری بپردازند و چگونه خدمات یا کالاهای شما را به یاد می‌آورند، درگیر می‌شوند و حتی با برند شما ارتباط برقرار می‌کنند. در اصل، تجربه برند، یک برداشت، یک شهرت و یک رابطه دوطرفه با مشتری و مشتری با شماست. 


بسیاری از پارامترها در یک سازمان هستند که به‌عنوان ارزیابی ارزش برند شناخته می‌شوند؛ از جمله:

  • لوگوها، برچسب‌ها، فونت‌ها و علائم تجاری
  • دارایی‌های بصری و دیجیتال
  • استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی
  • حفظ مشتری
  • سطوح تعامل رسانه‌های اجتماعی
  • و...

مزایای ارزش برند چیست؟

وقتی مشتریان ارزش های اصلی برند را پیدا می‌کنند، نسبت به آن برند وفادار می‌شوند و حتی برای خرید اعتماد دارند. چه بخواهید محصولات بیشتری را بفروشید، مشتریان بیشتری را جذب کنید یا سرمایه‌گذاران را جذب کنید، ارزش برند مهم است. داشتن مشتریانی که برند شما را مطابق با ارزش‌های شخصی آن‌ها می‌دانند، یک مزیت رقابتی قدرتمند است. 


بعضی از مهم‌ترین مزایای ارزش برند عبارت‌اند از:

افزایش فروش

ایجاد ارزش برند برای افزایش فروش، توسعه کسب و کار آینده و توانایی جلو ماندن از رقبا موضوع مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

وقتی صحبت از عرضه محصولات جدید به میان می‌آید، برندهای تثبیت شده مزیت دارند، زیرا وفاداری مشتریان ریسک معرفی محصولات جدید را برای برندها بسیار کمتر می‌کند. همچنین اگر نام تجاری شما مورد تقاضا باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید محصولات خودتان را افزایش دهید کنید.

خریداران معمولا، بیشتر به سمت محصولاتی می‌روند که آن را می‌شناسند و اعتماد دارند. اپل را در نظر بگیرید، یکی از برندهای برتر در جهان است که با وعده‌هایی مثل: نوآوری، آینده‌نگر بودن و ... هر زمان که بخواهد محصول جدیدی را به بازار عرضه می‌کند. مشتریان اپل به محض اینکه می‌شوند محصولات جدید این شرکت در راه است، برای خرید صف می‌کشند؛حتی اگر قیمت بالایی داشته باشند.

نفوذ بیشتر

وقتی صحبت از ایجاد مشارکت‌های استراتژیک می‌شود، کسب و کارها به طور طبیعی تمایل بیشتری به همکاری با برندهای تثبیت شده دارند که نفوذ بیشتری داشته باشند و حتی از نام تجاری غالب و تصویر برند معتبر برخوردار باشند. مثال: همین شرکت کوکاکولا که با برند، لوگو و تبلیغات توانست فروش بسیاربالایی را درهمان روزهای ابتدایی تاسیس به خودش اختصاص داد و سود بسیار بالایی را کسب کند.

این ارزش درک شده نه تنها نشان دهنده احساس مشتریان در مورد برند شما و ارتباط با آن است، بلکه به سایر مشاغل  و کارمندان شما هم اشاره دارد. شرکت‌هایی که ارزش برند بالاتری دارند، جذب و حفظ استعدادها را آسان‌تر انجام می‌دهند.


سود بالاتر

حقیقت این است که مشتریان به احتمال زیاد برای خرید برندهایی که به آن‌ها اعتماد دارند، پول بیشتری می‌دهند. فرقی ندارد از خرید یک شمع کوچک گرفته تا محصولات غذایی. شرکت‌هایی که به‌طور‌فعال خود را با ویژگی‌های مثبتی مانند قابل اعتماد بودن، اصالت، نوآوری، سبک، ظرافت و امنیت مرتبط می‌کنند، اعتماد مشتریان را جلب می‌کنند، شناخت برند را تقویت می‌کنند و حتی سفارش خودشان را بازهم تکرار می‌کنند.

مثلا: شرکت نایک. برندی با ارزش فوق‌العاده بالا. مشتریان نایک به کیفیت برند اعتماد دارند و مطمئن هستند که نایک به طور مداوم محصولات و خدمات باکیفیت را ارائه خواهد کرد. 

این افراد معتقدند که اگر این برند برای ورزشکاران به اندازه کافی خوب باشد، برای ما هم خوب است و می‌توانیم محصولات آن را بخریم، حتی اگر ورزشکار نیستیم. این موضوع اعتماد پایه‌ای برای وفاداری به برند را می‌سازد که به نایک اجازه می‌دهد به‌طورمداوم از فروش محصولات خودش سود بالایی داشته باشد.

تفاوت ارزش برند و ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند (Brand Equity)به معنای ارزشی است که یک کسب و کار از نام و برند خودش به دست می‌آورد. ارزش ویژه برند با رفتار، ادراک و تجربیات مصرف‌کننده مشخص می‌شود. به‌عبارتی ساده‌تر، یعنی مصرف‌کنندگان حاضرند حتی کالاهای شما را به قیمت بالاتری از جاهای دیگر خریداری کنند، فقط به این دلیل که برند شما در ذهن آن ثبت شده و به آن اعتماد دارند. 

این در حالی است که اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، ارزش برند همان مقدار پولی است که یک برند برای مطرح شدن خودش و برند خودش پرداخت می‌کند.

چگونه ارزش برند را اندازه‌گیری کنیم؟

جای تعجب نیست که محاسبه ارزش برند یک شرکت بدون داشتن یک استراتژی روشن می‌تواند پیچیده و گیج‌کننده باشد. چندین رویکرد مختلف وجود دارد که می‌توانید هنگام اندازه‌گیری ارزش برند از آن‌ها استفاده کنید، و برند شما باید رویکردی را انتخاب کند که برای اندازه، مقیاس، مأموریت و ارزش‌های کسب‌وکار شما بهترین کار را دارد.

چندین عامل کلیدی برای اندازه‌گیری ارزش یک برند وجود دارد. برندها باید به شناخت، استفاده و وفاداری مشتریان نگاه کنند. موفقیت برند شما به تعیین اهداف و نظارت بر پیشرفت شما بستگی دارد. شش رویکرد اصلی برای این کار وجود دارد:

ارزش گذاری مبتنی بر هزینه 

این موضوع شامل مقدار پولی که برای ایجاد برند صرف شده است. اساسا هزینه هر چیزی که برای ایجاد یک نام تجاری صرف می‌شود، از جمله هزینه مجوز، ثبت و علامت تجاری، هزینه‌های تبلیغاتی و تبلیغاتی و تاریخچه هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.


ارزش گذاری مبتنی بر بازار

این روش شرکت شما را بر اساس جو بازار فعلی تخمین می‌زند و مشخص می‌کند که چگونه برند شما از دیگران متمایز باشد. شما می‌توانید این کار را با مشاهده قیمت فروش برندهای مشابه، بررسی عملکرد سهام، یا صرفا با پرسیدن از رهبران شرکت‌های دیگر انجام دهید.

ارزش گذاری مبتنی بر درآمد

این مدل به میزان درآمد متحمل شده توسط برند شما می‌پردازد. در اصل، برند شما چه پولی به همراه دارد؟ شما باید به تمام جریان‌های مالی شرکت خود نگاه کنید و سپس ارزیابی کنید که کدام عناصر را می‌توان مستقیما به اعتباری که برند شما به دست آورده است نسبت دهید.

ارزش گذاری حق بیمه درآمد

 این کار برند شما را با جایگزین‌های بدون برند مقایسه می‌کند تا مشخص کند مردم چقدر حاضرند برای یک برند شناخته‌شده هزینه بپردازند. این فرصتی است برای کشف اینکه چند نفر از برند شما بر اساس هویت برند و ارزش‌های اصلی برند شما استفاده می‌کنند.

ارزش گذاری مبتنی بر مشتری

 این روش شامل ارزیابی مشتریان فعلی شما و پیش‌بینی تعداد مشتریان آینده است. مشتریان معیار بسیار خوبی برای ارزش یک شرکت هستند؛ زیرا مشتریان وفادار به برندهایی که با آن‌ها شناسایی می‌شوند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، پایبند هستند.

برای رزرو وقت برای مشاوره کسب‌وکار و همچنین آگاهی از اقداماتی برای ایجاد ارزش برند سازمان خودتان می‌توانید با کارشناسان دیباگ در ارتباط باشید.

چگونه برای یک سازمان ارزش برند ایجاد کنید؟

گام‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش ارزش نام تجاری خود بردارید و در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کنیم.

لازم است درک عمیقی از شناخت مشتریان خودتان داشته باشید

درک از مشتریان هدف برای موفقیت شما بسیار مهم است. یادتان باشد که هیچ برندی بدون درک نیازها، خواسته‌ها و نقاط دردسر مشتریانش نمی‌تواند موفق شود.

با تحقیق در مورد مشتریان خود شروع کنید، آن‌ها چه کسانی هستند، معمولا از چه فروشگاه‌هایی خرید می‌کنند، کجا می‌خرند، چه چیزی می‌خرند و... باید در مورد ماهیت محصول و خدمات خود و نحوه تعامل بازار هدف شما با آن فکر کنید. 

وظیفه شما ارائه راه حل‌های مناسب به افراد مناسب است. هنگامی که درک دقیقی از اینکه چه کسی از شما خرید می‌کند و چرا داشتید، بهتر می‌توانید برای ارزش برند خودتان تصمیم بگیرید.

می‌توانید یک طراحی با کیفیت بالا از برندتان داشته باشید

طراحی برند باکیفیت نه تنها ادراکات برند شما را شکل می‌دهد، بلکه در ایجاد ارزش برند بسیار مهم است. از لوگوی شما گرفته تا وب سایت شما  دارایی‌های بصری شما باید توجه افراد را جلب کند، قول شما را به اشتراک بگذارد، از بین مردم متمایز باشد و از نظر احساسی مخاطب هدف شما را جذب کند.


نحوه استفاده از اشکال، رنگ‌ها، فونت‌ها یا عناصر طرح‌بندی در وب‌سایت، بسته‌بندی یا ایمیل‌هایتان تعیین می‌کند که آیا برند شما ارزشمند تلقی می‌شود یا خیر؟

تبلیغات و بازاریابی را فراموش نکنید

تبلیغات جایی است که برند شما این شانس را دارد که بدرخشد. جایی است که می‌توانید خودتان را بیان کنید، ارزش‌های برندتان را نشان دهید، به مشتریان نشان دهید که چه چیزی هستید و حتی ارتباطات معناداری ایجاد کنید.

از همه پلتفرم‌های ممکن برای تبلیغ برند خود استفاده کنید. از طریق کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی، برندها می‌توانند به‌طورمداوم شهرت خودشان را ایجاد کنند، آگاهی از برند داشته باشند و سریعا برند را به رسمیت بشناسند. اگر ارزش برند ایجاد کنید، کسب و کار شما به احتمال زیاد از طریق بازاریابی دهان به دهان ترویج می‌شود و در این صورت حتی مشتریان بیشتری خواهید داشت.

تجربه ی‌مشتری برای شما کمک‌کننده است

امروزه بیش از هر زمان دیگری، برندها با چالش تصاحب و حفظ سهم بازار، وفادار نگه داشتن مشتریان و دستیابی به مشتری‌های جدید روبرو هستند. ارائه تجربیات عالی برای مشتری برای تحمیل ارزش برند حیاتی است. 

مشتریان همیشه به دنبال برندهایی هستند که با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، بنابراین خوب است که شرکت‌ها چیزی را به مشتریان ارائه دهند که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در نظر داشته باشید که این موضوع فراتر از یک لوگوی جذاب یا وب سایت عالی است. 

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ارزیابی برند شرکت صحبت کردیم. در گذشته، مصرف کنندگان هنگام تصمیم‌گیری برای خرید به کیفیت و ارزش محصول متکی بودند. با این حال، امروزه ارزش برند نقش مهمی در جلب اعتماد مشتریان و ایجاد وفاداری به برند دارد. ایجاد ارزش برند، پایه و اساس موفقیت بلند مدت کسب و کار شما است. بدون شناخت برند در میان مشتریان قدیمی  و مشتریانی که مایل به خرید از شما هستند، شرکت شما نمی‌تواند ارزش خود را به حداکثر برساند. 

باوجود همه این موارد گفته شده، اگر بازهم سوالی در مورد ارزش برند دارید یا حتی احساس می‌کنید که برای ایجاد ارزش برند در شرکت خودتان به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید هرآنچه در این مورد نیاز دارید را از ما بپرسید. همچنین در کنار این خدمات سعی داریم با فروش و دراختیار داشتن نرم افزار Odoo ERP باعث هماهنگی و داینامیک‌شدن کسب‌وکارهای شما شوید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟