۱۲ مهارت و ویژگی یک مدیر موفق

مدیریت یکی از عوامل کلیدی در موفقیت سازمان‌ها و تیم‌هاست. ویژگی مدیر موفق توانایی‌ها و مهارت‌های متعددی است که در اختیار دارد. در این مقاله به مهارت های مدیران موفق خواهیم پرداخت.
18 تیر 1402
۱۲ مهارت و ویژگی یک مدیر موفق
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/4311-aeef1c2c/WaterMark-DyBuG-main6.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

شاید لازم باشد که پیش از پرداختن به ویژگی مدیر موفق یک تعریف کوتاه و شفاف از چیستی یا در اصل کیستی مدیر داشته باشیم و بفهمیم که مدیر خوب کیست.

مدیر در واقع کسی است که در یک سازمان وظایف را به درستی بین منابع انسانی و واحدهای کاری تخصیص داده، بر اجرای به موقع و صحیح امور نظارت کرده و هماهنگی لازم بین نیروی انسانی را ایجاد می‌کند تا اهداف سازمان به بهترین نحوه‌ممکن محقق شود.

میزان تسلط یک مدیر در کنترل اوضاع و پیشبرد اهداف به خصوصیات مدیر عامل خوب بستگی دارد؛ بنابراین هیچ مدیر موفقی را نمی‌توان یافت که یکسری مهارت و ویژگی بالقوه و بالفعل را نداشته باشد.

شما در نقش یک مدیر، تنها زمانی می‌توانید بدرخشید و باعث رشد سازمان شوید که مهارت‌ها و ویژگی‌های تعریف شده برای یک مدیر موفق را کسب کرده، در خود پرورش دهید و با هوشیاری در زمان مناسب بکار بگیرید.

آنچه که می‌تواند موفقیت یک سازمان یا سیستم را تضمین کند شخص مدیر نیست بلکه ویژگی‌ها و مهارت‌های مدیر است؛ بنابراین قصد داریم در ادامه به مهم‌ترین مهارت‌ها و ویژگی‌های مدیران موفق بپردازیم.

1- دانش تخصصی

اولین ویژگی مدیر موفق داشتن دانش تخصصی در بالاترین سطح ممکن است؛ شما به عنوان یک مدیر در هر صنعت، حرفه، سازمان یا شرکتی باید به فعالیت مجموعه موردنظر تسلط کامل داشته باشید.

یک مدیر موفق بیشتر از کل پرسنل بر حیطه کاری، نحوه فعالیت سازمان، هدف سازمان، روند کار، روال قانونی، سلسله‌‌مراتب و... تسلط دارد؛ مدیر همچنین باید دانش آکادمیک لازم در مورد فعالیت سازمان را نیز داشته باشد.

2-داشتن هوش هیجانی

تحقیقات نشان می‌دهد مدیرانی که دارای هوش‌ هیجانی بالا هستن در نقش مدیریتی خود عملکرد بهتری دارند؛ هوش هیجانی به معنای شناخت و کنترل هیجان و احساسات خود و دیگران است.

داشتن هوش عاطفی یا هوش هیجانی به عنوان یکی از مهارت های مدیران موفق کمک می‌کند که شما انگیزه رفتار دیگران را بهتر تشخیص داده، با برخورد خردمندانه خود آن را کنترل کنید و روابط اجتماعی بهتری داشته باشید.

مدیر موفق

3- آینده‌نگری

یکی از ویژگی‌های مشترک بین مدیران موفق داشتن آینده‌نگری است؛ هر سازمانی در شرایط بحرانی و عادی نیاز به تصمیم‌‌گیری برای تحقق اهداف یا حل مسائل است؛ همانطور که می‌دانید تصمیمات هر مجموعه و کسب‌وکاری با صلاح‌دید و نظارت مدیر اتخاذ می‌شود. 

بنابراین آینده‌نگری یک مدیر کمک می‌کند تصمیمات گرفته‌شده، جدا از رفع بحران یا تحقق اهداف کوتاه‌مدت سازمان، در آینده نیز پیامد مثبتی داشته باشند و سازمان در شرایط غیرقابل پیش‌بینی یا غیرقابل کنترل قرار نگیرد.

4- توانایی همدلی

اگرچه قانون‌مند بودن از اصول مدیریت است اما توانایی همدلی به عنوان یکی از خصوصیات مدیر عامل خوب در افزایش راندمان پرسنل و پیشرفت مجموعه بسیار حائز اهمیت است.

شما به عنوان یک مدیر باید بتوانید با کل پرسنل خود در هر سمت شغلی همدلی داشته و این احساس را به خوبی القا کنید؛ در هر سازمانی گاها شرایطی پیش‌ می‌آید که جدا از رعایت قانون، لازم است با همدلی امور را پیش‌برده و به پرسنل این اطمینان را بدهید که کنار آن‌ها هستید.

5- داشتن صداقت

صداقت یک ویژگی غیرقابل انکار برای یک مدیر موفق است؛ شما در مقام یک مدیر موظف هستید که کلیه امور سازمان، روابط کاری، تصمیمات سازمانی و... را با صداقت پیش‌ ببرید؛ هیچ پست مدیریتی را نمی‌توان بدون داشتن صداقت کاری به شکل موفق در درازمدت حفظ کرد.

صداقت در مدیریت به خوبی می‌تواند انگیزه پرسنل را بالا برده و باعث اعتماد آن‌ها به تصمیمات مدیر شود؛ همچنین این ویژگی می‌تواند باعث افزایش روابط کاری مثبت سازمان شود؛ چراکه همکاری با مدیر صادق در هر حیطه‌ای می‌تواند ریسک شکست را کاهش دهد.

6- مسئولیت‌پذیری

یکی از بدیهی‌ترین مهارت های مدیران موفق داشتن مسئولیت‌پذیری است؛ به هیچ عنوان نمی‌توان این خصوصیت را از یک مدیر موفق جدا کرد چراکه مدیریت به معنای پذیرش مسئولیت‌ها است.

رمز موفقیت مدیران موفق

نتیجه عدم مسئولیت‌پذیری یک مدیر می‌تواند عواقب زیر را درپی داشته باشد:

  • راندمان پایین مجموعه
  • بی‌نظمی در سازمان
  • اهمال‌کاری و کم‌کاری پرسنل
  • اخذ تصمیمات نادرست
  • قراری‌گیری مداوم سازمان در شرایط بحرانی
  • عدم عبور به موقع سازمان از شرایط بحرانی
  • نداشتن کنترل لازم بر امور
  • کند بودن روال کاری مجموعه
  • انجام نشدن امور کاری در موعد مشخص و باکیفیت لازم
  • کاهش روابط کاری موفق سازمان و...

مسئولیت‌پذیری یک مدیر کمک می‌کند که بهترین تصمیمات ممکن اخذ شود و حتی در صورت بروز مشکل، سازمان بتواند با درایت مدیر و همدلی پرسنل از شرایط ایجاد شده عبور کند.

7- سخنور بودن

به عنوان یکی از مهارت‌های مشترک بین اکثر مدیران موفق در هر بیزنس و مجموعه‌ای می‌توان به سخنور بودن اشاره کرد و باید گفت که مهارت سخنرانی از خصیصه‌های بارز و رمز موفقیت مدیران  موفق است.

یک مدیر باید بتواند با کلام شیوا و نطق‌گیرای خود در هر جلسه‌ای، سازمان و فعالیت‌های آن را به بهترین نحوممکن معرفی کرده و از حقوق مجموعه دفاع کند؛ سخنور بودن مدیر بخشی از شایستگی او را نشان داده و تاثیر ویژه‌ای بر پیشبرد اهداف سازمان دارد.

مدیر خوب کیست

قدرت سخنرانی به خوبی می‌تواند چهره‌ مجموعه یا کسب‌وکار را تعریف کرده و باعث جذب ارتباطات موثر شود؛ سخنور بودن زمانی که با دانش زبان بدن همراه باشد از شما یک مدیر، با شخصیت کاریزماتیک و تاثیرگذار می‌سازد.

8- داشتن ثبات شخصیت

عدم ثبات شخصیت با خصوصیات مدیر عامل خوب کاملا در تناقض است؛ نداشتن ثبات شخصیت از شما یک مدیر غیرقابل اعتماد خواهد ساخت که نمی‌تواند به تصمیمات او اعتماد کرد؛ پرسنل و طرف‌های کاری شما در سازمان احتیاج دارند که شما در رفتار و تصمیمات خود ثابت‌قدم باشید.

باید در نظر داشته باشید که ثبات شخصیت به معنای عدم انتقادپذیری نیست؛ بالعکس زمانی که یک مدیر تحت هر شرایطی تصمیم نادرست گرفته یا عملکرد ضعیفی دارد باید بتواند انتقادپذیر باشد و از انتقادهای سازنده برای بهبود رفتار کاری خود استفاده کند.

عدم ثبات شخصیت یک مدیر می‌تواند روابط کاری و تصمیمات سازمان را به شدت تحت‌تاثیر قرار دهد؛ چراکه این خصوصیت به نحوی بیانگر نداشتن آینده‌نگری، اعتماد به‌‌نفس و تدبیر یک مدیر است.

9- به‌روز بودن

اگر برای ویژگی مدیر موفق، یک لیست تعریف کنیم، به‌روز بودن قطعا در موارد ابتدایی لیست قرار دارد؛ حداقل در دنیای مدرن امروزی و عصر دیجیتال نمی‌توان تاثیر به‌روز بودن را در یک مدیریت حرفه‌ای نادیده گرفت.

در شرایط کنونی که تکنولوژی حرف اول را می‌زند، یکی از ویژگی های مدیر کارآمد، به‌روز بودن در حوزه تکنولوژی است؛ این مسئله در مورد تکنولوژی، نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که در ارتباط با فعالیت‌های مجموعه کاربرد دارند بسیار مهم‌تر است.

جدا از مسئله توانایی کار کردن با تکنولوژی‌های روز، در دنیای امروزی به‌روز بودن در مسائل اجتماعی، فرهنگی، ظاهر، اطلاعات عمومی، دانش ارتباطات و... نیز جزء ویژگی‌های یک مدیر کارآمد هستند.

بنابراین یک مدیر در همه حال و از هرنظر باید مدام درحال آپدیت خود باشد و سعی داشته باشد در مسائلی که می‌توانند کیفیت مدیریت او را ارتقاء دهند همیشه به‌روز باشد.

ویژگی های مدیر کارآمد

10- توانایی حل مسئله

در یک کسب‌وکار، سازمان یا هر تشکیلات دیگری انتخاب یک شخص به عنوان مدیر به این دلیل است که در شرایط مختلف، مدیر بتواند مسائل پیش‌آمده را حل کرده، فضای کاری را مدیریت و شرایط را قابل کنترل کند.

بنابراین حل مسئله جزء مهارت های مدیران موفق است، وجود چنین مهارتی در یک مدیر باعث می‌شود مسائلی که در سازمان به وجود می‌آیند در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین روش حل شوند.

پیش‌آمدن شرایط بحرانی یا مسائل چالش‌برانگیز در یک سازمان اجتناب ناپذیر است؛ چه‌بسا مدیرانی که توانایی حل مسئله ندارند و در زمان بروز مسائل و مشکلات اهمال‌کاری کرده یا راه‌حلی را پیش‌گرفته که به ضرر مجموعه است.

11- شفاف‌سازی

امروزه استراتژی کسب‌وکارها یا سازمان‌ها تغییرات عمده‌ای نسبت به دهه‌های قبل پیدا کرده است؛ بخشی از این تغییر شامل شفاف‌سازی می‌باشد.

در گذشته غالبا مدیران در تلاش بودند که اهداف، تصمیمات یا بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های مجموعه از نظر پرسنل یا مخاطبان پنهان بماند و بیشتر مسائل به شکل سکرت پیش می‌رفت.

اما امروزه جهت اعتمادسازی و همدلی بیشتر، شفاف‌سازی مسائل مربوط به سازمان، بخشی از وظایف و ویژگی یک مدیر موفق است؛ بنابراین مدیر باید بتواند مسائل را تاحد لزوم برای پرسنل و مخاطبان شفاف‌سازی کند.

12- اعتماد به‌نفس و روحیه قوی

زمانی که شما در جایگاه یک مدیر قرار می‌گیرید یعنی شایستگی پست مدیریت را دارید؛ بنابراین عدم اعتماد به‌نفس و نداشتن روحیه قوی در خصوصیات یک مدیر کارآمد جایگاهی ندارد.

اعتماد به‌نفس شما یعنی اعتماد به‌نفس سازمان و بدون شک مدیری که اعتماد به‌نفس لازم را ندارد نمی‌تواند آنگونه که باید در پیشبرد امور و تحقق اهداف تاثیرگذار باشد.

مهارت های مدیران موفق

از طرفی روحیه قوی و جنگنده در کنار انگیزه بالا خصوصیاتی هستند که باعث می‌شود سازمان، پرسنل و مخاطبان در شرایط بحرانی دوام بیاورند.

سخن پایانی

موارد ذکر شده تعدادی از مهم‌ترین مهارت‌ها و خصوصیات یک مدیر موفق هستند و قاعدتاً ده‌ها مورد دیگر می‌تواند به لیست ویژگی‌های مدیران موفق افزوده شود.

باید در نظر داشته باشید که تنها درصد پایینی از این خصوصیات و مهارت‌ها ذاتی هستند؛ می‌توان گفت که مهارت‌ها و خصوصیاتی که به شما کمک می‌کنند یک مدیر موفق باشید اکتسابی و قابل آموزش است.

شما می‌توانید در راستای مدیر موفق بودن آموزش ببینید و به مرور زمان این آموزش‌ها را در خود نهادینه کنید؛ بنابراین شما در این‌باره به یک آموزشگر حرفه‌ای، مجرب و قابل اعتماد احتیاج دارید.

مجموعه دیباگ با سال‌ها تجربه و در اختیار داشتن تیم مشاوره متخصص در حوزه مشاوره کسب و کار یا مشاوره تخصصی کسب و کار می‌تواند آنچه را که شما در این زمینه به آن احتیاج دارید در قالب مشاورهای جامع و تخصصی در اختیار شما قرار دهد. 


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟