قیف بازاریابی چیست؟

داشتن یک استراتژی موفق، برگه برنده یک سازمان موفق است. بنابراین در هر کسب‌و‌کاری لازم است تا درمورد مفاهیم قیف بازاریابی و مزایای آن اطلاعات کاملی داشته باشید.
11 خرداد 1402
قیف بازاریابی چیست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/3341-75d95a08/WaterMark-DyBuG-main2.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

آیا می‌خواهید یک استراتژی موفق ایجاد کنید و کسب و کار خودتان را توسعه دهید؟ در این صورت باید بدانید که قیف بازاریابی چیست و چه  کمکی به برند شما می‌کند! برای رسیدن به اهداف دقیق و کاملی که تنظیم کرده‌اید، لازم است فعالیتی را که انجام می‌دهید سازماندهی کنید و اقداماتی را که انجام می‌دهید به حداکثر برسانید.

قیف بازاریابی یک مدل بازاریابی است که دارای مراحل مختلفی برای دستیابی به اهداف مختلف است. قیف بازاریابی به شما کمک می‌کند تا سیستم جذب مشتری را برنامه ریزی کنید. برخی از قیف‌ها بر روی بخشی از بازاریابی که با تولید  سرنخ‌های واجد شرایط سروکار دارد، تمرکز دارند، برخی دیگر بیشتر بر روی بخش تجاری که سعی در ایجاد فروش دارد، متمرکز هستند.

در این مقاله ما یک قیف بازاریابی جهانی را پیشنهاد می‌کنیم که هم به دستیابی  به سرنخ های واجد شرایط  و هم به تحکیم بخش فروش کمک می‌کند. تنها با استفاده ار قیف بازاریابی و با یک متدولوژی بازاریابی کامل، به هدف نهایی هر شرکت یا کسب و کاری که جلب اعتماد عمومی و داشتن دنبال کنندگان و مشتریان وفادار به برند است، دست خواهید یافت.

قیف بازاریابی دیجیتال

مراحل قیف بازاریابی

فاز 1 قیف بازاریابی: کشف  یا آگاهی

هر فرآیند بازاریابی زمانی شروع می‌شود که کاربران متوجه وجود برند ما شوند. کاربران باید بدانند که برند شما چه بخش بازاری را هدف قرار داده است و چه چیزی را با فعالیت خود ارائه می‌دهد.

فاز 2 قیف بازاریابی: علاقه

علاقه کاربر به محصول یا خدمات ما ممکن است طبیعی یا القا شده باشد.

محتوایی که ما در وب سایت خود درباره خدمات خود، در وبلاگ خود یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنیم به عنوان بازتاب و بلندگوی شخصیت ما عمل می‌کند. کاربران می‌توانند برند ما را جستجو کنند و به آن علاقه مند شوند. به روشی خودکار، می‌توانیم این علاقه را در کاربران بالقوه برانگیزیم. برای مثال،  از طریق  کوکی‌ها،  هدف‌گیری مجدد  یا CTAها .

فاز 3 قیف بازاریابی: بررسی

این فاز زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر پس از علاقه‌مندی به برند ما، آن را به عنوان یک گزینه خرید واقعی در نظر بگیرد. طبیعی‌ترین، منطقی‌ترین و سودمندترین چیز برای فعالیت ما این است که ارزش نام تجاری خود را بالا ببریم. باید با استفاده از محتوا به تدریج اعتماد و احساسات  کاربر را در رابطه با شرکت یا کسب و کار خود بیدار کنیم.

فاز 4 قیف بازاریابی: قصد خرید

اگر اقدامات ما در مرحله علاقه و بررسی موثر باشد، با موفقیت به مرحله قصد خرید خواهیم رسید. این مرحله نشان دهنده ترجیح کاربر برای خرید محصول یا خدمات ما نسبت به گزینه‌های پیشنهادی رقبا است. اگرچه باید در نظر داشته باشیم که تمام قصدهای خرید به خرید تبدیل نمی‌شود و این دقیقاً همان چیزی است که باید روی آن کار کنیم و اطمینان حاصل کنیم که حداکثر درصد قصد خرید به خرید تبدیل شود.

ما می‌توانیم با بهینه‌سازی سفر مشتری، یعنی مسیری که کاربر در وب‌سایت ما طی می‌کند، به این هدف برسیم و تأثیر مثبتی بر فرآیند تصمیم‌گیری وی داشته باشیم.  

قیف بازاریابی دیجیتال

فاز 5 قیف بازاریابی: تبدیل

تمام زحمات و تلاش‌های ما در مسیر قیف بازاریابی و سفر مشتری این است که او را به یک خریدار واقعی تبدیل کنیم. انتخاب برند ما توسط مشتری در  برابر شرکت‌هایی که رقیب ما هستند، در این مرحله مشخص می‌شود. وقتی مشتری را وادار می‌کنیم چیزی را که ارائه می‌دهیم بخرد یا از خدماتی که می‌فروشیم لذت ببرد، نباید فکر کنیم که کار بازاریابی ما تمام شده است. برعکس، بخش جدیدی از قیف بازاریابی دیجیتال باز می‌شود که تأثیر عمیقی بر تصویر برند و گسترش کسب و کار تجاری ما دارد و این مورد همان مشتریان وفادار هستند.

مشتریان وفادار، طرفداران، عاشق برند و هر آنچه که آن‌ها را می‌نمایید، باید در استراتژی خود به آن‌ها جایگاه مهمی بدهید. وادار کردن مشتری به اینکه نه تنها از شما خرید کند، بلکه خرید خود را تکرار کند و به شما اعتماد کامل داشته باشد، هنر بازاریابی و ارتباط است.

فاز 6 قیف بازاریابی: وفاداری

یک مشتری وفادار کسی است که برند شما را به هر برند دیگری ترجیح دهید و هر زمانی که به محصول یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید نیاز داشته باشد یا بخواهد شما را انتخاب می‌کند. باز هم، این خرید تکراری می‌تواند ناشی از علاقه آنها به تکرار تجربه با شما یا به صورست القایی باشد که می‌توانید از طریق بازاریابی خودکار آن ایجاد کنید.

آیا  هدف گیری مجدد را می‌شناسید؟ اگر بخواهیم با تعریف بسیار رسمی‌تری این موضوع را بیان کنیم باید بگوییم؛ هدف‌گیری مجدد که بازاریابی مجدد نیز نامیده  می‌شود، یک تکنیک بازاریابی دیجیتال است که شامل تأثیرگذاری بر کاربرانی است که قبلاً با ما در تعامل با تبلیغات بوده‌اند. این تعامل ممکن است با بازدید از وب سایت ما، باز کردن یک ایمیل یا به سادگی با کلیک کردن روی پیوندی از ما در شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاده باشد. این تکنیک هم در  فرآیند تصمیم گیری و هم در فرآیند وفاداری و تکرار خرید می‌تواند به نفع ما باشد .

آیا چیزی بهتر از یک مشتری وفادار وجود دارد؟ بله، مشتری که به عنوان تجویز کننده و توصیه کننده فعالیت ما به دیگران عمل می‌کند.

مراحل قیف بازاریابی

فاز 7 قیف بازاریابی: توصیه

وقتی کاربر ما را انتخاب می‌کند و خرید از ما را تکرار می‌کند، یک لینک اعتماد با ما ایجاد کرده است. این اعتماد به یک کانال تبلیغاتی بسیار قدرتمند تبدیل می‌شود. کانال تبلیغاتی با صدای شخصی که محصول یا خدمات ما را مصرف کرده است و آن را دوست داشته است..

 توصیه شخصی یا بازاریابی دهان به دهان برای برند ما بسیار ارزشمند است. این روشی است که می‌تواند در مراحل مختلف قیف و در طول مسیر سایر کاربران در رابطه با خرید محصول ما واسطه شود. یک کاربر راضی و وفادار می تواند با توصیه خود دیگران را وادار کند که برند ما را کشف کنند یا اگر از قبل ما را می‌شناسند تصمیم به خرید بگیرند.

آیا تا به حال به رستورانی رفته‌اید که دوستتان به شما توصیه کرده باشد؟ آیا تا به حال بین دو گزینه تردید کرده‌اید و در نهایت گزینه‌ای را خریداری کنید که می‌دانید برای یکی از اعضای خانواده یا آشنایان کار کرده است؟ این قدرت توصیه است. این افراد به عنوان یک کاتالیزور در مراحل کشف و تبدیل عمل می‌کنند. بدون این که هزینه‌ای اقتصادی برای ما داشته باشد.

در این حالت، ارتباط کاربر با برند شدیدتر است، اعتبار برند قدرتمندتر می‌شود، به گونه‌ای که اقدامات بازاریابی که برای تبلیغ خرید جدید انجام می‌دهیم، میزان اثربخشی بسیار بالاتری خواهند داشت.

این بدان معنا نیست که ما باید تلاش خودمان را کنار بگذاریم و هر دعوتی برای اقدام معتبر است. این بدان معنی است که ما از قبل اعتماد کاربر را داریم که این موضوع به ما امکان می‌دهد علاقه آنها را به روش‌های دیگری برانگیزیم. همانطور که در قیف پیش می‌رویم، باید کمال گرا و خلاق باشیم. دقت داشته باشید کاربر دیگر تنها براساس نیازها حرکت نمی‌کند، بلکه احساسات وزن بیشتری دارند. بنابراین بحث خرید جای خود را به احساسات می‌دهد.

مزایای قیف بازاریابی

قیف‌های بازاریابی چرخه خرید مشتری را ساده می‌کند و پیگیری مشتری را برای مشاغل آسان تر می‌کنند. قیف‌های بازاریابی هر مرحله از فرآیند تصمیم گیری مشتری را ترسیم می‌کنند و اقداماتی را که باید در هر مرحله انجام دهند را ترسیم می‌کنند.

تقریباً در هر تعامل با مشتری از قیف بازاریابی استفاده می‌شود. خواه به دنبال فروش آنلاین باشید، یا ترافیک را به فروشگاه فیزیکی خود هدایت کنید، یا به عنوان یک شرکت وابسته، کلیک‌ها را جمع آوری کنید، در هر صورت به یک قیف بازاریابی نیاز دارید. قیف بازاریابی یک راه قدرتمند برای مشاهده هر مرحله در ارتباط مشتری است.

مراحل قیف بازاریابی

بزرگترین مزیت قیف‌های بازاریابی توانایی شما در ارزیابی آنهاست. قیف بازاریابی به شما نشان می‌دهد که کجا مشتریان خود را از دست می‌دهید تا بتواند به شما کمک کند استراتژی خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر مشتریان را قبل از رفتن به مرحله دوم از دست دادید، باید کمپین‌های آگاهی از برند خود را بهبود بخشید.

سخن آخر

از مهم‌ترین مفاهیم بازاریابی دیجیتال، مفاهیم قیف بازاریابی و سفر مشتری هستند که به شکل دقیق به ما می‌گویند مشتری از لحظه ورود به قیف تا مرحله خرید چه مراحلی را طی می‌کند. بدین صورت به راحتی می‌توانیم مراحلی که مشکل دارد را پیدا کنیم و برای هر کدام استراتژی خاصی را در نظر بگیریم. تدوین استراتژی محتوا یکی از کارهایی است که به راحتی می‌تواند در بهبود کسب و کار شما تأثیر گذار باشد. برای اطلاع از هزینه استراتژی محتوا و قیمت استراتژی محتوا می‌توانید همین الان با مشاوران ما تماس بگیرید.


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟