برندسازی مشترک چیست؟

امروزه بیش از هر زمان دیگری، برندها در حال بررسی فرصت‌های جدید برای به دست آوردن سهم بازار و تعامل با مصرف‌کنندگان بالقوه هستند. بسیاری از برندها در نظر دارند با یک برند دیگر همکاری کنند تا یک کمپین نوآورانه و تاثیرگذار را اجرا کنند.
11 آبان 1402
برندسازی مشترک چیست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| No comments yet
/web/image/1628-582d8872/28a0f1fc-0001-0004-0000-000000326080_w1200_r1.778_fpx36_fpy50.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

امروزه بیش از هر زمان دیگری، برندها در حال بررسی فرصت‌های جدید برای به دست آوردن سهم بازار و تعامل با مصرف‌کنندگان بالقوه هستند. بسیاری از برندها در نظر دارند با یک برند دیگر همکاری کنند تا یک کمپین نوآورانه و تاثیرگذار را اجرا کنند. این مقاله به بررسی مفهوم برندسازی مشترک می‌پردازد؛ عواملی که بازاریابان باید در نظر بگیرند تا بتوانند کسب‌وکار خودشان را به بهترین شکل پیش ببرند. در این مقاله از دیباگ با ما همراه باشید تا در این زمینه بیشتر بدانید.

برندسازی مشترک چیست؟

برندسازی مشترک، همان‌طور که از اسم آن مشخص است، در اصل استراتژی است که تلاش می‌کند تا با ترکیب دو برند معروف بتواند یک محصول سوم با نام تجاری مشترک به دست آورد. به عبارت دیگر، یک استراتژی برندسازی مشترک، محصول یا خدمات جدیدی را به بازار معرفی می‌کند که ویژگی‌های این محصول یا خدمات ریشه در ویژگی‌های دو برند همکار دارد.

نام تجاری مشترک می‌تواند یک فعال‌سازی بسیار موثر باشد که هر دو برند را به جای اینکه مستقل عمل کنند، ترکیبی نشان می‌دهد. این کار با جذب مشتریان احتمالی هر برند به گسترش دسترسی، آگاهی و پتانسیل فروش کمک می‌کند.

برندسازی مشترک در مقابل بازاریابی مشترک: چه تفاوتی با هم دارند؟

برخلاف برندسازی مشترک، زمانی است که در آن شرکت‌ها محصول جدید و منحصربه‌فردی را با هم خلق می‌کنند، در حالی که بازاریابی مشترک به زمانی مربوط می‌شود که دو برند مجزا از طریق یک کمپین ترکیبی چندین محصول را تبلیغ می‌کنند. در اینجا، تمرکز استراتژی بر ارتباطات است. شرکت‌ها تلاش خواهند کرد تا پیام‌های خود را برای جلب آگاهی مخاطبان هماهنگ کنند.

زمانی که برندهای آینده‌نگر، برندسازی مشترک در مقابل بازاریابی مشترک را در نظر می‌گیرند، مؤلفه کلیدی این است که ارزیابی کنند که چگونه می‌توانند موقعیت خود را در بازار بهبود بخشند و چقدر زمان و منابع لازم برای سرمایه‌گذاری دارند.

بازاریابی مشترک زمانی مؤثر است که سازمان‌ها به یکدیگر متعهد شوند و محصولات یا خدمات موجود را ارتقا دهند.

در شرایطی که برندها می‌خواهند ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند و یک پیشنهاد جدید و قانع‌کننده ایجاد کنند، یک ابتکار برندسازی مشترک می‌تواند منجر به نتایج و درآمد بیشتر شود و برای هر شرکا یک برد محسوب می‌شود.

برندسازی مشترک

مزایا و معایب برندسازی مشترک

به طور کلی، برندسازی مشترک بر قیمت نهایی محصول تأثیر می‌گذارد؛ زیرا مارک‌های جداگانه توافق می‌کنند که محصول یا خدمات جدید را توسعه دهند و برای تبلیغ آن وقت می‌گذارند؛ همین اقدامات باعث می‌شود که محصول سوم یا همان محصول مشترک دو شرکت قیمت بالاتری داشته باشد.

مزایا...

  • زمانی  که دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود و اجرا بی‌عیب و نقص است، هر دو برند مطمئناً سود خواهند برد.
  • زمانی که شرکت‌ها به صورت استراتژیک و موثر اجرا شوند، شناخت برند را افزایش می‌دهند.
  • شرکت‌ها زمانی احترام و اعتبار کسب می‌کنند که با یک شریک برند معتبر و آرزومند همکاری کنند. 
  • برندسازی مشترک به هر شریک سرمایه‌گذاری‌شده اجازه می‌دهد تا درآمد ایجاد کنند، مشتریان جدید جذب کنند، ریسک کمتری داشته باشند و اساسا بودجه تبلیغاتی خود را دو برابر کنند.

معایب...

  • برندسازی مشترک بر اساس همکاری بنا شده است و زمانی که فرهنگ و ویژگی‌های دو شرکت کاملا متفاوت باشند، ممکن است گزینه خوبی نباشد.
  • این توافق نیازمند اعتماد زیادی است و باید به شرکت مقابل اعتماد کامل داشته باشید.
  • مهمتر از همه، برندها باید واکنش مصرف‌کننده به این مشارکت تازه تاسیس را در نظر بگیرند. اگر شرکت‌ها نتوانند یک ارتباط یکپارچه و معقول با هم داشته باشند، هم مشتریان گمراه می‌شوند و هم اینکه شما از این کار نتیجه خوبی نخواهید گرفت. 
    به عنوان مثال: اگر یک برند معتبر و رده بالا، صدای خود را با برندی که به عنوان بازار انبوه یا کیفیت پایین‌تر درنظر گرفته می‌شود، به اشتراک بگذارد، مشارکت در برندسازی مشترک می‌تواند به دلیل پیام‌های مختلط و مصرف‌کنندگان سردرگم شکست بخورد. نمونه‌هایی از این لگو و شل یا کوستو بارسلونا و لیدل هستند.
  • در بدترین حالت ممکن این احتمال وجود دارد که محصول یا کالای شما با شکست مواجه شود و سرمایه گذاری می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

برندسازی مشترک

5 نمونه برندسازی مشترک

بیایید برخی از موارد برجسته برندسازی مشترک را بررسی کنیم که با تمرکز بر تولید با کیفیت بالا و ارتباطات مشارکتی، به برندهای همفکر با مزیت‌های رقابتی ارائه می‌کنند.

1.استارباکس و اسپاتیفای

در سال 2015، استارباکس با همکاری با دستگاه پخش موسیقی مگا، (اسپاتیفای)، فضای کسب‌وکار خود را تکمیل کرد.

به عنوان بخشی از این توافق، کارمندان استارباکس اشتراک Spotify Premium را دریافت می‌کنند، جایی که لیست‌های پخش را انتخاب می‌کنند که به عنوان پس‌زمینه موسیقی برای دوستداران قهوه از طریق برنامه Starbucks استفاده می‌شود. سپس Spotify این لیست‌های پخش را «در حال حرکت» ارائه می‌کند و برنامه‌های اشتراک با تخفیف را ارائه می‌دهد، در نتیجه تعداد زیادی از کاربران بالقوه جدید را به دست می‌آورد.

با این کار، هر نام تجاری از طریق تبلیغات مشترک، برنامه‌های وفاداری ادغام شده و مشوق‌های ارزشمند ارائه شده از طرف یکدیگر سود می‌برد. این همکاری به هر دو برند کمک می‌کند تا با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و حتی مخاطبان بیشتری جذب کنند.

برند

2.برنامه پیکسار و جی پی اس دیزنی WAZE

برخی از شراکت‌ها در عین ایجاد انگیزه و سرگرمی برای مصرف‌کننده، باعث تبلیغ شرکت دیگری می‌شوند. هنگامی که پیکسار والت دیزنی Cars 3 را در تابستان 2017 راه اندازی کرد، مصرف کنندگان به خاطر نشانه و اسباب‌بازی های مرتبط خیلی بیشتر از آنچه که این دو شرکت فکر می‌کردند، محصول سوم را خریداری کردند.

با این حال، ارتش انیمیشن دیزنی به سمت بی نهایت حرکت کرد.با توجه به ارتباط مستقیم پیکسار با مسابقه و تماشای جاده، توافق کردند با کمک هم انیمیشن GPS WAZE را طراحی کنند. 

این فرصت برندسازی مشتریک نه تنها برای بچه‌ها فایده داشت،بلکه باعث شد بسیاری از والدین در تابستان به سینما بروند.

برند

Milka & Oreo

در برخی موارد، یک استراتژی برندسازی مشترک ممکن است چندان موفق نباشد. برخی از استراتژی‌های شکست خورده دو برند همفکر را به گونه‌ای نشان می‌دهند که باعث گمراه شدن مصرف کنندگان می‌شود.

Milka بیش از 100 سال در آلمان تولید می‌شود و به عنوان یک شکلات لوکس در دسته شیرینی‌های گران قیمت در نظر گرفته می‌شود. نام تجاری آن به دلیل بافت لطیف، طعم لذیذ و دستور العمل‌های پخته شده با دقت برای دیگران شناخته شده است.

از سوی دیگر، OREO یک غول جهانی و پرفروش‌ترین کوکی در جهان است. این یک نام تجاری بدنام با یک محصول با کیفیت است. با این حال، OREO در کلاس متفاوتی از محصولات مصرفی قرار دارد. این یک میان وعده مصرف‌کننده در بازار انبوه است که در تمام فروشگاه‌ها در سراسر خرده فروشی آمریکا قرار دارد. 

زمانی که دو برند شیرینی پزی خط جدیدی را در سال 2016 معرفی کردند، فروش ایجاد شده و محصولات مصرف شد.بااین حال تطبیق این دو برند، تجربه خوبی برای مخاطبان نیست؛ زیرا این ذهنیت را دارند که یک برند تجاری عالی و طبیعی با یک مفرآوری شده ترکیب شده است.

حتی یک خطای ترجمه هم باعث آسیب به هر دو برند شد؛زیرا شکلات‌های Milka Oreo در عربستان با لیبیل liqueur برچسب خورده بودند که با شکلات‌های الکی اشتباه گرفته می‌شدند.

برند سازی

کوکاکولا و صلیب سرخ آمریکا

برندسازی مشترک موفق، مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند و پیامی را که برای الهام بخشیدن و جذابیت تاثیرگذار است، منتقل خواهد کرد. برای بیش از 100 سال، کوکاکولا با صلیب سرخ آمریکا همسو شده است تا یک مشارکت متمرکز بر حسن نیت و تقویت جوامع محلی در سراسر کشور ایجاد کند.

این غول نوشیدنی با کمک به امدادرسانی در بلایای طبیعی، رویدادهای مراقبت‌های بهداشتی محلی، ابتکارات خیریه و تلاش‌های داوطلبانه، باعث می‌شوند که برند سازی بهتری داشته باشد. از طرف دیگر، صلیب سرخ یک شریک ممتاز با زنجیره تامین آماده خدمت دارد. صلیب سرخ آمریکا با مجموعه گسترده‌ای از آب، آب‌میوه، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زای کوکاکولا تضمین می‌کند که می‌تواند به افراد یا مناطقی که آسیب دیده هستند، کمک کند. کوکاکولا در حالی که کسب و کار خود را در ارتباط با یک پناهگاه بشردوستانه نام تجاری مشترک می‌کند، جایگاه بالایی را در جامعه محلی کسب کرده است.

در حالی که خیلی از افراد برخی از محصولات کوکاکولا ناسالم تلقی می‌کنند و این موضوع می‌تواند با مشارکت با یک سازمان بهداشتی معتبر مانند صلیب سرخ واکنش‌های منفی ایجاد کنند، اما بااین‌حال این برندسازی مشترک توانسته باعث دیده شدن هرکدام از این دو برند شود. این نشان دهنده مشارکت گسترده دو برند آمریکایی با میراث و سنت است. علاوه بر این، کوکاکولا نوشیدنی‌های سالم به صلیب سرخ می‌دهد. 

لویی ویتون و بی‌ام و 

شاید تعجب کنید، اما حتی برندهایی که کاملا از هم متمایز هستند، می‌توانند با هم هکاری موفقی داشته باشند. یک استراتژی بازاریابی که بر بخش‌های مختلف بازار سرمایه گذاری می‌کند، باعث شد که این دو شرکت در سال 2014 یک عملیات برندسازی مشترک موثر را اجرا کردند. لویی ویتون از طریق تحقیق، تخصص در تولید و همکاری اختصاصی، خط چمدانی را معرفی کرد که سبک چمدان با مواد درجه یکو نمای بیرونی خودروهای بی ام و مطابقت دارد. 

وقتی یک برند خودرویی درجه یک با لباس‌های مد روز ترکیب می‌شود، باعث می‌شود که شما بتوانید مشتریان خاصی را جذب کنید.

برند سازی مشترک

نتیجه‌گیری

با تکامل بازارها، مصرف کنندگان می‌توانند محصولات و خدمات قابل دسترسی را از طریق تعداد فزاینده‌ای از کانال‌ها و نقاط خرید خریداری کنند. همان‌طور که از مثال‌ها دیدیم، برندسازی مشترک موفق زمانی حاصل می‌شود که برندهای سازگار محصول ارزشمندی را عرضه کنند که مصرف‌کنندگان بتوانند آن محصول را بپذیرند. با ظهور هوش مصنوعی، افزوده و واقعیت مجازی، بسیاری از برندها به پیدا کردن راه‌هایی برای ترکیب کمپین‌ها و ایجاد مشترک محصولات و خدماتی که که دارند، فکر می‌کنند.

برای دریافت نرم افزار اودو دیباگ، که برای یکپارچه کردن بیزینس و کسب و کار به کار گرفته می‌شود، به سایت دیباگ مراجعه کنید.

برندسازی مشترک چیست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ 11 آبان 1402

ارسال دیدگاه

Sign in to leave a comment

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟