مصاحبه خروج یا exit interview در سازمان چیست و چرا مهم است؟

یکی از چالش‌های اساسی هر سازمانی در بحث مصاحبه خروج، دلایل خروج کارکنان از سازمان و سوالات و هدف از مصاحبه خروج است که در این مقاله به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.
26 تیر 1402
مصاحبه خروج یا exit interview در سازمان چیست و چرا مهم است؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
| 1 توضیح
/web/image/4559-d5d961d9/WaterMark-DyBuG-main.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

فکر کنید که قرار است به‌هردلیلی از شغل خودتان استعفا دهید و می‌خواهید این موضوع را با منابع انسانی شرکت مربوطه در میان بگذارید. ممکن است قبل از ترک سازمان از شما بخواهند در جلسه «مصاحبه خروج» شرکت کنید. مصاحبه خروج همان‌طور که از اسم آن مشخص است، یک گفتگوی انفرادی با کارمندی است که قرار است سازمان یا شرکت شما را ترک کند. 

این کار علاوه بر اطمینان از تجربه کاری موثر کارمند موردنظر، می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در مورد اینکه چه کارهایی را می‌توانید در شرکت به‌خوبی انجام می‌دهید و اینکه کدام جنبه از تجربه کارمند را باید بهبود بخشید، به شما ارائه دهد. این مصاحبه در اصل، برای ایجاد یک نام تجاری قوی است و به شما کمک می‌کند تا استعدادهای برتر را به کسب و کار خودتان جذب کنید.  در این راهنما، ما قصد داریم به سوالاتی از جمله "مصاحبه خروج چیست؟" و "هدف از مصاحبه خروجی چیست؟" پاسخ دهیم. اگر می‌خواهید در این مورد بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مصاحبه خروج چیست؟

مصاحبه خروج یا exit interview مکالمه ای است که شما با یک کارمند درست قبل از ترک سازمان یا شرکت دارید. این کار به شما فرصتی می دهد تا سوالات درستی از او بپرسید تا متوجه شوید که تجربه یک کارمند در طول مدت کار با شما چگونه بوده است.  هدف از این کار این است که شما را قادر سازد تا بینش‌های ارزشمندی را در مورد تجربه کارمندان خود جمع‌آوری کنید.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید بفهمید که چرا یک کارمند تصمیم به ترک این کار گرفته است، از کار کردن برای شما چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد! به این ترتیب، می‌توانید بازخورد ارزشمندی را جمع‌آوری کنید که می‌تواند به شما در بهبود هر مرحله از چرخه عمر کارمندان کمک کند. این به نوبه‌خود به شما کمک می‌کند تا تجربه کلی را که ارائه می‌کنید، بهبود ببخشید تا بتوانید کارمندان بیشتری را حفظ کنید.

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید یک مصاحبه خروجی انجام دهید. می‌توانید یک مصاحبه حضوری یا مجازی انجام دهید یا نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌های آنلاین را با آن فرد به اشتراک بگذارید. اکثر سازمان‌ها متوجه می‌شوند که استفاده از ترکیبی از هر دو این استراتژی‌ها بیشترین بینش را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. بااین‌کار، می‌توانید استراتژی‌های مناسبی را برای بهبود روابط کارکنان در شرکت خود اجرا کنید.

مصاحبه خروج برای سازمان

برای رزرو وقت برای مشاوره کسب ‌و کار و همچنین مشاوره کوچینگ می‌توانید با کارشناسان دیباگ در ارتباط باشید.

دلایل خروج کارکنان از سازمان

  • مشکلات مختلف با مدیران بالادستی
  • عدم جذابیت شغلی
  • رابطه ناسالم با دیگر همکاران
  • عدم برخورداری از توانمندی و استقلال لازم
  • و...

فرایند خروج کارکنان

این فرآیند شامال مراحل زیر است:

  • انتخاب مصاحبه‌کننده: معمولا می‌تواند یکی از اعضای تیم خارجی یا یک فردی از منابع انسانی سازمان باشد. 
  • آمادگی قبل از جلسه: باید مشخص شود که قرار است چه سوالاتی پرسیده شود و نقش کارمند در سازمان شما دقیقا چه بوده است.
  • ارسال فرم نظرسنجی به کارمند: باید یک فرم نظرسنجی به کارمند داده شود تا در ان کامل توضیح دهد که چرا قرار است شرکت شما را ترک کند.
  • انتخاب زمان جلسه: معمولا 1 هفته قبل از اینکه کارمند سازمان شما را ترک کند باید این جلسه را برگزار کنید.

مصاحبه خروج برای سازمان

هدف از مصاحبه خروج چیست؟

انجام یک مصاحبه خروج کامل، بخش مهمی از فرآیند خروج است که معمولا سه هدف اصلی را دنبال می‌کند. 

  1. در مرحله اول، به شما کمک می‌کند تا شناسایی کنید که کدام بخش از شرکت خود را می‌توانید بهبود بخشید تا تجربه کارمندان خود را افزایش دهید و استعدادهای بیشتری را حفظ کنید.
  2. ثانیا، می‌تواند به شما کمک کند که یک تصور نهایی مثبت از شرکت خودتان ایجاد کنید تا کارمندان هنگام خروج احساس خوشحالی کنند و به افزایش شهرت کارفرما کمک کند
  3. ثالثا، در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که می‌توانید به مسائل خاصی رسیدگی کنید و کارمندان را تشویق کنید که شرکت یا سازمان شما را ترک نکنند.

اگر قرارداد یک کارمند را اخراج کنید یا حتی قرارداد خودتان را با آن فسخ کنید، باید رویکرد کمی متفاوت داشته باشید. مثلا: باید جلسه اخراج تشکیل دهید و نامه فسخ را صادر کنید. این کار باعث می‌شود که کارکنان را به روش صحیح اخراج کنید.

در نهایت، هدف اصلی از مصاحبه های خروج این است که تا آنجایی که می‌توانید در مورد تأثیراتی که کارمندان شما از شرکت شما دارند و دلیل ترک کردن آن‌ها از سازمانتان، اطلاعاتی کسب کنید. هرچقدر که در این زمینه نظرات و پیشنهادات بیشتری جمع کنید، می‌توانید تشخیص دهید که برای داشتن کارکنان با کیفیت، چه چیزی را باید در شرکت یا سازمان تغییر دهید.

ممکن است تصمیم بگیرید که تحلیل مصاحبه خروج را به یک شخص ثالث برون‌سپاری کنید تا فرآیندها را هدفمند کنید. با‌این‌حال، این کار هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. همچنین اطمینان از پرسیدن سؤالات درست برای شما دشوارتر خواهد بود؛ زیرا کنترل کمتری بر این فرآیند دارید. 

سوالات مصاحبه خروج

پرسش‌ها و پاسخ‌های مصاحبه خروجی به شما کمک می‌کنند تا مشخص کنید که چرا یک کارمند شرکت شما را ترک می‌کند، کدام بخش از تجربه کارمند شما مثبت است و کدام جنبه‌ها را باید بهبود بخشید؟ 

مصاحبه خروج برای سازمان

هدف کلی از پرسیدن این سوالات، جمع‌آوری هر چه بیشتر بازخورد برای سازمان شماست تا بتوانید به‌طورمداوم تجربه کارمندان خودتان را بهبود بخشید. سؤالات شما همچنین باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که کارکنان را تشویق کند تا در مورد نظرات خود به‌عنوان یک کارفرما صادقانه و بدون ترس از اتهام زنی صحبت کنند.

قبل از پرسیدن این سوالات، مطمئن شوید که سوالات مصاحبه خروجی خود را از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید. طراحی یک الگوی استاندارد مصاحبه خروجی یک استراتژی عالی در اینجا است، به خصوص اگر چندین نفر در بخش شما مصاحبه‌های خروج را انجام دهند. در اینجا چند سوال مصاحبه خروجی وجود دارد که باید از کارمندان خودتان بپرسید:

  • چرا قرار است که سازمان را ترک کنی؟
  • از چه چیزی در این سازمان برای کارکردن لذت می‌بردی؟ از چه چیزی لذت نبردی؟
  • آیا کاری وجود دارد که بتوانیم برای بهبود تجربه شما در حین کار در اینجا انجام دهیم؟
  • آیا ما محیط کاری پرورشی را فراهم کرده‌ایم که در آن بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید؟
  • آیا آموزش‌ها و منابع مورد نیاز برای انجام کارتان را در اختیار شما قرار داده ایم؟
  • آیا در طول تمام روزهای کاری شما، تمام اطلاعات مورد نیاز در اختیار شما قرار گرفت؟ 
  • در مورد مدیر خودتان چه احساسی دارید؟
  • آیا پیشنهادی در مورد چگونگی بهبود تجربه کارمندان دارید؟
  • آیا مایل هستید با شرکت در تماس باشید؟
  • و...

چرا مصاحبه خروج برای سازمان شما است؟

اگر چه زمانی که کارمندان نیروی کار خود را ترک می‌کنند، از نظر قانونی ملزم به انجام مصاحبه خروج نیستید، اما این کار می‌تواند مزایای زیادی برای سازمان شما داشته باشد. بازخوردی که جمع‌آوری می‌کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه کارمند خود را بهبود ببخشید و یک نام تجاری و شهرت کارفرمایی قوی ایجاد کنید. این کار به شما کمک می‌کند استعدادهای برتر را به کسب و کار خود جذب کنید.

مصاحبه خروج برای سازمان

  • مصاحبه‌ها می‌توانند دیدگاه ذهنی منحصر به فردی را در مورد عملکرد شما به‌عنوان یک سازمان و میزان خوشحالی کارکنانتان به شما ارائه دهند. همه اینها تأثیر مستقیمی بر رضایت، انگیزه و بهره وری کارکنان دارد.
  • بازخوردها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا استراتژی‌های کلی کسب و کار خودتان را بهبود ببخشید، به ویژه آن‌هایی که مربوط به استخدام، آموزش و توسعه کارکنان هستند.
  • این مصاحبه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا تأثیر مثبت و ماندگاری بر کارمندانی که سازمان شما را ترک می‌کنند، بگذارید.

اشتباهات رایج در مصاحبه خروجی

تعدادی از اشتباهات وجود دارد که شرکت‌ها اغلب هنگام انجام مصاحبه خروجی خود انجام می‌دهند. هنگام طراحی استراتژی مصاحبه خروج، مطمئن شوید که از این اشتباهات رایج اجتناب می‌کنید.

  • مصاحبه خروج را با سایر مکالماتی که ممکن است قبل از اینکه کسی شرکت شما را ترک کند، اشتباه می‌گیرید. این شامل گفتگوهای غیررسمی یا جلسات اخراج می‌شود. 
  • مدیران بخش را در مصاحبه شرکت دهید. کارمندان باید احساس کنند که در فضای امنی قرار دارند که در آن بتوانند در مورد زمان خود در سازمان شما صادقانه صحبت کنند. 
  • سوالات هدفمند در مورد افراد یا مسائل خاص بپرسید. 
  • از جدی گرفتن هرگونه بازخورد مربوط به آزار و اذیت یا تبعیض غفلت کنید. اگر این مسائل در مصاحبه مطرح شد، مطمئن شوید که از روش‌های تحقیق استاندارد پیروی می‌کنید.
  • فراموش کنید که کارمند محور اصلی این مصاحبه‌ها است. اگرچه باید از یک الگوی مشخص از سوالات مصاحبه پیروی کنید، اما اجازه دهید تا کارمند بتواند همه حرفای خودش را بزند و از مشکلاتی که در شرکت داشته است، بگویید.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، مصاحبه خروج قبل از اینکه کارمند شرکت را ترک کند، برای به دست آوردن حس و درک از آنچه که یک سازمان می‌تواند برای حفظ استعدادهای برتر خود بهبود ببخشد، انجام می‌شود. این کار بخش اساسی از فرآیند کلی سازمان است و معمولا توسط منابع انسانی انجام می‌شود. پرسیدن برخی از سوالات در این مصاحبه می‌تواند به شما کمک کند که درک کلی از سازمان خودتان داشته باشید و هرآنچه که نیاز به تغییر دارد را تغییر دهید. 


ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟