8 نکته برای مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک

در بسیاری از موارد کسب‌وکارهای کوچک به دلیل تخصص شما در ساخت محصول یا ارائه خدمات موفق هستند؛ متأسفانه، ممکن است در سایر بخش‌های مهم اداره مانند مدیریت امور مالی، مهارت زیادی نداشته باشید و همین امر موجب  ایجاد مشکل در سازمان می‌گردد.
16 شهریور 1402
8 نکته برای مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک
مجموعه نویسندگان دیباگ
| No comments yet
/web/image/1500-1c9d69da/WaterMark-DyBuG-main.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

در بسیاری از موارد کسب‌وکارهای کوچک به دلیل تخصص شما در ساخت محصول یا ارائه خدمات موفق هستند؛ متأسفانه، ممکن است در سایر بخش‌های مهم اداره یک تجارت، مانند: مدیریت امور مالی، مهارت زیادی نداشته باشید اگر تجربه زیادی در مدیریت امور مالی کسب و کار ندارید، احتمالا مشکلات زیادی برای سازمان شما ایجاد شود. مدیریت امور مالی شرکت شما را تثبیت می‌کند و احتمال شکست کسب و کار شما را کاهش می‌دهد. تأمین مالی بدهی برای مشاغل کوچک به معنای بهره در کنار بازپرداخت است، در حالی که تأمین مالی سهام از بهره خارج می‌شود اما ممکن است با کنترل کمتری بر امور شرکت شما همراه باشد. این مقاله برای صاحبان مشاغلی است که به دنبال مشاوره در مورد نحوه مدیریت امور مالی شرکت هستند.اگر شماهم از این دسته از افراد هستید، این مقاله را از دست ندهید.

تعریف مدیریت مالی و اهداف آن

امور مالی یکی از اصلی‌ترین نیازها برای هر کسب‌وکار است. علاوه بر این، مجموعه کافی از وجوه و مدیریت مالی کارآمد در طول عمر یک کسب و کار و حتی زمانی که یک شرکت فروخته یا منحل می‌شود مورد نیاز است. بنابراین، وجوه باید مدیریت شوند، طبق رویه‌ها تنظیم شوند و در هر مرحله از چرخه حیات کسب و کار نظارت شوند. هر کسب‌وکاری که امور مالی خود را بهتر مدیریت می‌کند، رشد تصاعدی را تجربه می‌کند و کسب‌وکارهایی که منابع مالی و فعالیت‌های خود را نادرست مدیریت می‌کنند معمولاً متحمل زیان یا سود کمتری می‌شوند. 

به عبارت دیگر، منظور از مدیریت مالی، عملکرد تجاری است که با سرمایه‌گذاری منابع مالی موجود به روشی که موفقیت تجاری و بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری حاصل می‌شود، سروکار دارد. متخصصان مدیریت مالی تمام معاملات یک کسب و کار را برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل می‌کنند. آنها بر تامین سرمایه تمرکز می‌کنند، خواه از سرمایه گذاری اولیه توسط کارآفرین، تامین مالی بدهی، تامین مالی خطرپذیر، انتشار عمومی یا هر منبع دیگری باشد. 

برخی از نکات برای مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک شامل پرداخت حقوق از درآمد شرکت، برنامه‌ریزی از قبل، پرداخت به موقع بدهی و تمرکز بر بازگشت سرمایه است مهم است که به یاد داشته باشید که امور مالی کسب و کار فقط به درآمد شما مربوط نمی‌شود. آنها همچنین در مورد نحوه خرج کردن پول خود و از کجا به دست می‌آورید. 

مدیریت مالی یک سازمان اهداف را تعیین می‌کند، خط‌مشی‌ها را تدوین می‌کند، رویه‌ها را تنظیم می‌کند، برنامه‌ها را اجرا می‌کند و بودجه‌های مربوط به تمام فعالیت‌های مالی یک کسب‌وکار را تخصیص می‌دهد. از طریق یک رویه مدیریت مالی ساده، می‌توان اطمینان حاصل کرد که در هر مرحله از عملیات شرکت، وجوه کافی در دسترس است. اهمیت مدیریت مالی را می‌توان با نگاهی به وظایف اصلی آن ارزیابی کرد:

  • در دسترس بودن بودجه کافی
  • حفظ تعادل بین درآمد و هزینه‌های یک شرکت
  • تضمین بازگشت سرمایه کارآمد و بالا
  • ایجاد و اجرای طرح‌های رشد و گسترش کسب و کار
  • و...

مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک

فواید مدیریت مالی

مدیریت مالی یک جنبه ضروری برای مدیریت هر کسب و کار یا مدیریت مالی شخصی است. با حفظ یک برنامه مالی قوی، مشاغل و افراد می‌توانند به اهداف بلندمدت خود دست یابند و در عین حال در مسیر اهداف کوتاه مدت خود باقی بمانند.

  • یکی از مهمترین مزایای مدیریت مالی این است که به شناسایی مناطقی که می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید و سود را افزایش دهید، کمک می‌کند. با بودجه بندی مناسب، می‌توانید هزینه‌های خود را اولویت بندی کنید تا اطمینان حاصل کنید که در زمینه‌هایی سرمایه گذاری می‌کنید که بازده بالایی داشته باشند و در عین حال هزینه‌های غیر ضروری را حذف کنید. مزیت دیگر بهبود مدیریت جریان نقدی است. با کنترل بهتر بر امور مالی خود، می‌توانید با پیش‌بینی جریان‌های درآمد آینده و پیش‌بینی هزینه‌های بالقوه، جریان نقدی خود را به طور فعال مدیریت کنید.
  • مدیریت مالی همچنین با ارائه اطلاعات دقیق در مورد عملکرد کسب و کار یا امور مالی شخصی شما امکان تصمیم‌گیری بهتر را فراهم می‌کند. با دسترسی به این اطلاعات، می‌توانید درباره سرمایه‌گذاری‌ها، ریسک‌پذیری و سایر عملیات‌های مهم تجاری تصمیم‌گیری آگاهانه بگیرید.
  • مدیریت مالی با دانستن اینکه دارایی‌های شما امن و به‌خوبی مدیریت می‌شود، آرامش خاطر را فراهم می‌کند. از طریق استراتژی‌های سرمایه‌گذاری هوشمند و برنامه‌های کاهش ریسک، می‌توانید از خود در برابر شکست‌های مالی غیرمنتظره محافظت کنید و در عین حال خود را برای موفقیت بلندمدت آماده کنید.

نکاتی برای مدیریت امور مالی مشاغل کوچک

در اینجا چند کار وجود دارد که باید به عنوان یک صاحب یک کسب و کار کوچک باید برای مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک انجام دهید. این نکات را در ادامه این مقاله با هم مرور می‌کنیم:

1. روی رشد خودتان سرمایه گذاری کنید.

مهم است که مقداری پول کنار بگذارید و به فرصت‌های رشد نگاه کنید که می‌تواند به کسب و کار شما اجازه دهد تا رونق بگیرد و در جهت مالی سالم حرکت کند. ادگار کولادو، مدیر عامل در مشاوران مالی توبیاس، معتقد است که صاحبان مشاغل باید همیشه چشم‌انداز آینده را داشته باشند.

مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک

او گفت: "یک کسب و کار کوچک که می‌خواهد به رشد، نوآوری و جذب بهترین کارمندان ادامه دهد، باید نشان دهد که مایل به سرمایه‌گذاری در آینده است." مشتریان از افزایش سطح خدمات قدردانی خواهند کرد. کارمندان از اینکه شما در شرکت و در حرفه آنها سرمایه گذاری می‌کنید، قدردانی می‌کنند و در نهایت، ارزش بیشتری برای کسب و کار خود ایجاد خواهید کرد.

2. از وام گرفتن نترسید.

وام‌ها می‌توانند صاحبان مشاغل را در مورد پیامدهای مالی شکست نگران کنند. با این حال، بدون هجوم سرمایه‌ای که از وام به دست می‌آورید، ممکن است هنگام خرید تجهیزات یا رشد تیم خود با چالش‌های اساسی روبرو شوید. همچنین می‌توانید از درآمدهای وام برای افزایش جریان نقدی خود استفاده کنید و در نتیجه با مشکلات کمتری در پرداخت به موقع کارمندان و تامین کنندگان مواجه شوید. به علاوه، بهترین وام‌های تجاری با شرایط و نرخ‌هایی ارائه می‌شوند که بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک به راحتی می‌توانند آن‌ها را در نظر بگیرند.

3. اعتبار تجاری خوبی داشته باشید.

همانطور که شرکت شما رشد می‌کند، ممکن است بخواهید املاک تجاری بیشتری بخرید، بیمه نامه‌های اضافی دریافت کنید و وام‌های بیشتری برای تسهیل این پیگیری‌ها بگیرید. با اعتبار ضعیف تجاری، گرفتن تأییدیه برای این معاملات و خریدها ممکن است دشوارتر باشد. برای حفظ اعتبار خوب، تمام بودجه بدهی خود را در اسرع وقت پرداخت کنید. به عنوان مثال، اجازه ندهید کارت‌های اعتباری کسب و کار شما بیش از چند هفته موجودی داشته باشند. به همین ترتیب، وام‌هایی با نرخ بهره که توانایی پرداخت آن را ندارید، نگیرید. فقط به دنبال بودجه‌ای باشید که بتوانید به سرعت و به راحتی بازپرداخت کنید.

4. استراتژی خوبی داشته باشید.

هر صاحب کسب و کاری مشتری دارد که دائما در صورت‌حساب‌ها و پرداخت‌های خود تأخیر می‌کند. مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک همچنین به معنای مدیریت جریان نقدینگی برای اطمینان از عملکرد روزانه کسب و کار شما در سطح سالم است. اگر در تلاش هستید که از مشتریان یا مشتریان خاصی وصول کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که در نحوه صدور صورتحساب برای آن‌ها خلاق باشید.

جیمز استفوراک، سردبیر راهنمای فاکتورسازی فاکتور می‌گوید: «پول نقد زیاد در صورت‌حساب‌های پرداخت نشده می‌تواند منجر به مشکلات جریان نقدی شود، که یکی از دلایل اصلی شکست کسب‌وکار است. «اگر مشتری مزمنی دارید که دیر پرداخت می‌کند، که همه ما این کار را می‌کنیم، به جای اینکه او را با صورت‌حساب‌های مکرر و تماس‌های تلفنی نشان دهیم، روش دیگری را امتحان کنید. شرایط پرداخت را به «2/10 خالص 30» تغییر دهید. این بدان معناست که اگر مشتری فاکتور را ظرف 10 روز پرداخت کند، 2٪ تخفیف از کل صورتحساب دریافت می‌کند. در غیر این صورت، شرایط پرداخت کامل ظرف 30 روز است. 

مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک

5. پرداخت‌های مالیاتی را تقسیم‌بندی کنید

اگر در پس‌انداز برای پرداخت‌های مالیاتی ت سه ماهه خود مشکل دارید، در عوض آن را به صورت ماهانه پرداخت کنید. به این ترتیب، می‌توانید با پرداخت‌های مالیاتی مانند: سایر هزینه‌های عملیاتی ماهانه شروع کنید. همچنین می‌توانید از بهترین پلتفرم‌های نرم‌افزار مالیاتی آنلاین برای ساده‌سازی پرداخت‌های مالیاتی خود استفاده کنید.

6. روی مخارج و ROI تمرکز کنید.

اندازه‌گیری هزینه‌ها و بازده سرمایه‌گذاری (ROI) می‌تواند تصویر روشنی از اینکه کدام سرمایه‌گذاری منطقی است و کدام ممکن است ارزش ادامه دادن را نداشته باشد به شما بدهد. دبورا سوینی، مدیرعامل MyCorporation، گفت که صاحبان مشاغل کوچک باید مراقب باشند که پول خود را کجا خرج می‌کنند.

او گفت: «روی ROI که با هر یک از مخارج شما همراه است، تمرکز کنید. انجام ندادن این کار به این معنی است که شما می‌توانید بابت شرط بندی‌های بی‌ربط یا بد از دست بدهید. بدانید که دلارهای خود را که به سختی به دست آورده‌اید کجا خرج می‌کنید و چگونه این سرمایه گذاری نتیجه می‌دهد. اگر نتیجه نداد، این کار را کاهش دهید و کمی بیشتر روی ابتکاراتی که برای شما و کسب و کارتان مفید است، خرج کنید.»

7. عادات مالی خوبی داشته باشید

ایجاد پروتکل‌های مالی داخلی، می‌تواند کمک زیادی به حفظ سلامت مالی کسب‌وکار شما کند. پیگیری امور مالی می‌تواند به شما در کاهش تقلب یا ریسک کمک کند.

مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک

«به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک، ما اغلب در تنگنای زمان، پول و توانایی‌های فن‌آوری بسیار پایین‌تری هستیم، اما این نباید مانع از اجرای نوعی کنترل داخلی توسط صاحبان کسب‌وکار کوچک شود». این موضوع به ویژه اگر کارمند دارید مهم است. ضعف کنترل‌های داخلی می‌تواند منجر به کلاهبرداری یا دزدی کارکنان شود و اگر شما یا کارمندی از قوانین خاصی پیروی نکنید، به طور بالقوه می‌تواند شما را با مشکلات قانونی مواجه کند.

8. برای انجام کارها و هزینه‌هایتان از قبل برنامه‌ریزی کنید

همیشه مسائل تجاری وجود خواهد داشت که باید به آن‌ها رسیدگی شود، اما وقتی نوبت به امور مالی شما می‌رسد، باید برای آینده برنامه‌ریزی کنید. تینا گوسنولد، بنیانگذار شرکت تخصصی QuickBooks Set Free Bookkeeping، می‌گوید: «اگر پنج تا 10 سال آینده شرکت را تصور نمی‌کنید، انتظار خیلی خوبی از پیشرفت خودتان نداشته باشید.»

سخن پایانی

همان‌طور که رد این مقاله گفته شد، مدیریت مالی یکی از جنبه‌های مهم موفقیت هر سازمانی است. به برنامه‌ریزی استراتژیک، سازماندهی، هدایت و کنترل منابع مالی برای دستیابی به اهداف خاص اشاره دارد. مدیریت مالی شامل مدیریت سرمایه‌گذاری، تجزیه و تحلیل ریسک، پیش‌بینی روندهای آتی، ردیابی هزینه‌ها و جریان‌های درآمد از جمله موارد دیگر است.

مدیریت مالی مؤثر، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد بهترین شیوه به کارگیری منابع خود بگیرند. همچنین به آنها کمک می‌کند تا از خطرات یا هزینه‌های غیرضروری که می‌تواند منجر به بی‌ثباتی مالی شود، اجتناب کنند. با درک مهارت‌های اساسی مورد نیاز برای اداره یک کسب و کار کوچک - مانند انجام کارهای ساده حسابداری، درخواست وام یا تهیه صورت‌های مالی - صاحبان مشاغل می‌توانند آینده مالی با ثباتی ایجاد کنند و از شکست جلوگیری کنند. علاوه بر این، سازمان جزء اصلی مدیریت صحیح پول است. از مشورت با یک متخصص نترسید، اما مطمئن شوید که مدیریت روزانه امور مالی کسب و کار خود و همچنین برنامه‌ای برای آینده دارید. اگر نیازی به مشاوره کسب و کار دارید، می‌توانید روی کمک کارشناسان دیباگ حساب کنید؛ چون باور داریم هدف ما فراتر از یک کسب و کار یا ارائه خدمت به شماست و می‌توانیم در هر قدم کنار شما باشیم. برای خدماتی مثل: بهبود سازمانی یا حتی عارضه یابی سازمانی روی کمک ما حساب باز کنید.


8 نکته برای مدیریت امور مالی کسب و کارهای کوچک
مجموعه نویسندگان دیباگ 16 شهریور 1402

ارسال دیدگاه

Sign in to leave a comment

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟