اهمیت چابکی سازمانی چیست؟ مشکلات نداشتن یک سازمان چابک چیست؟

چابکی سازمان یک رویکرد مدیریتی است که بر اساس کار تیم‌های کوچک و خودمختاری و ارتباطات باز و پاسخگو جای می‌گیرد. این رویکرد بر تحویل سریع محصولات و خدمات تمرکز دارد و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیرتر و پاسخگوتر باشند.
12 مرداد 1402
اهمیت چابکی سازمانی چیست؟ مشکلات نداشتن یک سازمان چابک چیست؟
مجموعه نویسندگان دیباگ
/web/image/5453-3d5ebf20/WaterMark-DyBuG-main33.jpg
مجموعه نویسندگان دیباگ

اگر فرایند مدیریت کردن شما آهسته باشد، مسلما رشد سریعی را شاهد نخواهید بود. این درسی است که بسیاری از رهبران در همه‌گیری کووید-19 آن را به سختی آموختند، زمانی که شرکت‌ها مجبور شدند یک شبه تغییرات اساسی ایجاد کنند تا به مشتریان پاسخ بهتری بدهند، از رقبا پیشی بگیرند و ارزش، نتایج و اهداف جدید را ارائه دهند. در این زمان اهمیت چابکی سازمان بیش از هر موقعیت دیگری به چشم آمد. رهبران و سازمان‌هایی که شیوه‌های چابکی سازمانی را به عنوان بخشی از فرهنگ و طرز فکر خود قرار دادند، بهتر از همتایان خود توانستند از همه‌گیری عبور کنند. معمولا مدیران هدفمند و مؤثر سریعتر و مناسب‌تر پاسخ می‌دهند و فرآیندها، سیستم‌ها و پیشنهادات جدیدی را توسعه می‌دهند. چابکی سازمانی همچنین آنها را قادر می‌سازد تا با کارکنان و مشتریان خود در جایی که هستند ملاقات کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به سوال چابکی سازمانی چیست  پاسخ دهیم.

چابکی سازمانی چیست؟

چابکی سازمانی و سازگاری کلید موفقیت در تجارت امروز است. تصمیم‌گیری‌ها باید هم هوشمندانه و هم با تمرکز انجام شود تا سرعت و در عین حال کیفیت کارها افزایش یابد. بسیاری از سازمان‌ها دریافته‌اند که ابزارها و تکنیک‌های مدیریتی که در گذشته موفق بوده‌اند، حتی آن‌هایی که به برنده شدن کمک کرده‌اند، در دنیای امروزی مؤثر نیستند. با این حال، خبر خوب این است که سازمان‌ها، ساختارهای تصمیم‌گیری، و حتی ذهنیت‌ها را می‌توان تغییر داد و روش‌های چابکی سازمانی را می‌توان آموخت.

شیوه‌های مدیریت چابکی سازمانی مبتنی بر تجربه‌گرایی هستند و برای شرکت‌ها در هر صنعت و موقعیتی، صرف‌نظر از اندازه یا درآمد، مهم هستند. هر شرکت یا تیمی می‌تواند شیوه‌های مدیریت را توسعه دهد تا ذهنیتی چابک و برنده ایجاد کند و برای تغییر فرهنگ خود به گونه‌ای کار کند که بیشتر پاسخگو و متمرکز بر نتایج باشد. یک تصور غلط رایج این است که چابکی یک رویداد است، در صورتی که چابکی فرآیند تغییر ذهنیت و فرهنگ است. این امر مستلزم تعهد، اعتماد، سرسختی و عزم رهبران و تیم‌ها است تا تغییرات اصلی را به شیوه‌ای تکرار شونده انجام دهند.

چابکی کسب و کار چیست؟

چابکی تجاری به توانایی سازمان برای انطباق سریع با ایده‌های جدید، فناوری‌های جدید، تغییرات و نوسانات در محیط کسب و کار اشاره دارد. اگر یک کسب و کار بتواند به سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهد و در صورت نیاز استراتژی تجاری خود را تنظیم کند، به هدف خود یعنی چابکی تجاری دست خواهد یافت.

اهمیت چابکی سازمانی

هر کسب‌وکار موفقی می‌داند چه زمانی باید انعطاف‌پذیر باشد و چه زمانی مسیر خود را تغییر دهد تا با نیروی محیط‌های خارجی سازگار شود. علاوه بر این، شیوه‌های چابک توانایی ایجاد تغییرات داخلی در کسب و کار را در صورت لزوم در خود جای می‌دهند. در قلب هر کسب و کار چابک، تمرکز بر مشتری، یا قرار دادن نیازهای مشتری و ارزش مشتری یک اولویت کلیدی است. سازمان‌هایی که استراتژی‌های چابکی کسب‌وکار را در اختیار دارند، در موقعیت بهتری برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی قرار می‌گیرند و به کسب‌وکارشان اجازه می‌دهند تا رونق بگیرد. اما چابکی تجاری فقط مربوط به مشتریان نیست. بخشی از جریان ارزش چابکی کسب و کار به معنای ایجاد ارزش برای هر ذینفع، کارمند، سرمایه گذار، شریک و در واقع جامعه بزرگتر است.

چگونه رهبران چابکی را اتخاذ می‌کنند و آن را در سازمان تقویت می‌کنند؟  

رهبران این قدرت را دارند که این تغییرات را در سازمان ایجاد و فعال کنند. صرف نظر از اینکه یک شرکت در کجای مسیر چابکی قرار دارد، برای تغییر فرآیندها و طرز فکرهای ریشه دار، عزم و تلاش سخت لازم است. چندین اصل و شیوه کاربردی وجود دارد که رهبران باید برای ایجاد یک تحول و فرآیند چابکی موفق از آن حمایت کنند و از آن استفاده کنند. گام های چابک سازی سازمان عبارتند از:

  1. طرز فکر خود را تغییر دهید: علم نشان داده است که مغز ما می‌تواند با عادات جدیدی که از تکرار، تمرین و تمرکز شکل می‌گیرد، به تغییر و رشد ادامه دهد. اولین قدم برای تبدیل شدن به یک رهبر چابک و چابک سازی سازمان با تغییر طرز فکر شما شروع می‌شود. بسیاری از رهبران هنوز از یک رویکرد بالا به پایین به سازمان نگاه می‌کنند و خود را به عنوان فرماندهانی می‌بینند که برای مجموعه‌ای از مراحل برنامه ریزی می‌کنند که همیشه طبق برنامه انجام شود (آنها کشتی را می‌رانند و بقیه به روشی خطی از آنها پشتیبانی می کنند.) اما در یک محیط چابک این روند برعکس است. در چابکی سازمانی اعتقاد بر این است که تغییر خطی نیست و داشتن مجموعه‌ای از اهداف متمرکز امری کلیدی است. رهبران چابک با پرسیدن شروع می‌کنند. مثلا اینکه چگونه می‌توانند از تیم‌های خود و افراد نزدیک به مشتریان حمایت کنند و به هم تیمی‌های خود اعتماد به نفس لازم را برای تصمیم گیری برای رفع تنگناها و افزایش بهره وری بدهند.
  2. استعداد خود را فعال کنید: بر اساس گزارش گالوپ در مورد استعدادهای جهانی، 51 درصد از کارمندان در سراسر جهان در محل کار بیکار هستند. چرا اینطور است؟ چون بسیاری از کارمندان احساس می‌کنند که هدفی ندارند و درکی ندارند که چگونه اقدامات آنها از نظر استراتژی سازمان را رو به جلو می‌برد. بسیاری از افراد احساس می‌کنند نظرات و اعمال آنها اهمیتی ندارد. بسیاری از رهبران معتقدند که برای تبدیل شدن به سازمانی چابک‌تر، باید استعدادهای جدیدی را استخدام کنند. در عوض، آنچه نیز مورد نیاز است تمرکز بر فعال کردن استعدادهای موجود است که تشنه هدفی روشن هستند. رهبران چابک دیگران را توانمند می‌کنند و می‌دانند که وقتی افراد در یک سازمان هدف دارند و هدایت می‌شوند، چه تأثیری بر روی سازمان می‌گذارند.
  3. ایجاد همسویی در سراسر سازمان: چابکی نیاز به همسویی از استراتژی تا اجرا دارد. شرکت ها به تراز از بالا به پایین، پایین به بالا و تراز جانبی نیاز دارند. زمانی که از رهبران، هیئت‌ها و کارکنان در سازمان‌ها پرسیده می‌شود که ماموریت و چشم‌انداز سازمان چیست، اغلب پاسخ‌ها آنقدر متنوع هستند که گویی این افراد از چندین سازمان می‌آیند. همسویی فرهنگی و ارزشی در سراسر سازمان بسیار مهم است. 
  4. چابکی را سیستماتیک کنید: مانند هر کار دیگری در یک سازمان، اگر سیستم‌ها و فرآیندهای معینی در محیط کار خود نداشته باشید، کسب نتیجه درست سخت‌تر خواهد بود. رسیدن به همسویی با ریتم عملیاتی سازمان، کلید موفقیت است.
  5.  ارزیابی مجدد مداوم: چابکی مبتنی بر تجربه گرایی است. سازمان‌های چابک همیشه پیشرفت را می‌سنجند و به دنبال راه‌هایی برای بهبود و کارآمدی بیشتر هستند.

اهمیت چابکی سازمانی

اجزای اصلی چابکی کسب و کار

قبل از ایجاد یک استراتژی چابک سازی نیروی انسانی، هر کسب و کاری باید به چارچوب چابکی اساسی که چابکی سازمانی بر آن استوار است توجه کند. سه عنصر کلیدی در یک سازمان وجود دارد که می‌تواند آن را واقعاً چابک کند: مدیر، کارکنان و فرهنگ

مدیریت سازمان 

مدیریت سازمان تأثیر مهمی بر دستیابی به اهداف، مدیریت ریسک و بهینه سازی عملکرد دارد. در دنیای تجاری مملو از نوسان، پیچیدگی، ابهام و عدم قطعیت، رهبری چابک به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با ایجاد ارزش‌ها، رفتارها و شیوه‌های چابک اصلی پیشرفت کنند.

کارکنان

فلسفه زیربنایی چابکی کسب و کار افراد و تعاملات را بر انطباق با فرآیندها و ابزارها اولویت می‌دهد. در واقع سازمان‌های واقعاً چابک پر از افرادی هستند که در یک فرهنگ چابک که به طور مداوم توسط رهبری، استراتژی و حکمرانی چابک فعال می‌شود، رشد می‌کنند. سازمان یادگیرنده سازمانی است که در آن افراد به طور مستمر ظرفیت خود را برای ایجاد نتایجی که واقعاً می‌خواهند گسترش می‌دهند، جایی که الگوهای جدید و گسترده‌ای از تفکر پرورش می‌یابد، جایی که آرزوهای جمعی آزاد می‌شود، و مردم به طور مداوم یاد می‌گیرند که چگونه با هم یاد بگیرند . 

فرهنگ چابک

فرهنگ چابک دارای ویژگی‌هایی است که در زیر برخی از آنها را می‌بینید:

  • انعطاف‌پذیری: یک رویکرد چابک انعطاف‌پذیری را تقریباً در هر زمینه‌ای تشویق می‌کند، تیم‌های چابک ایجاد می‌کند و اجازه توزیع، یا به اشتراک گذاشتن مسئولیت‌های حل مسئله را می‌دهد، به جای تمرکز بر روی یک نفر که تلاش کند بهترین راه‌حل را بیابد. محیط‌های کاری چابک شرایط کاری انعطاف پذیرتری را ارائه می‌دهند و کارکنان از فرصت‌های کاری از راه دور استفاده می‌کنند.
  • زمان پاسخگویی سریعتر: با ایجاد انعطاف پذیری، توزیع و به اشتراک گذاری مسئولیت‌ها، یک محیط کاری چابک می‌تواند سرعت را در اولویت قرار دهد، چه در اتخاذ استانداردها و شیوه‌های جدید، چه در رسیدگی به مسائل جدید.
  • ساختار کمتر رسمی: یک جریان ارزش واقعی چابکی تجاری به رهبران وابسته است نه مدیران و بر بهترین شیوه‌ها و خود سازماندهی تمرکز دارد، نه قوانین سختگیرانه و ساختارهای رسمی که دیکته می‌کنند چگونه کار باید انجام شود.در چارچوب چابکی سازمانی، مستندات و تشریفات کمتر هستند و سلسله مراتب و بوروکراسی کمتری وجود دارد.

اهمیت چابکی سازمانی


چگونه یک کسب و کار چابک ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک تجارت چابک و حفظ رشد کسب و کار، تعادل در استراتژی و رهبری ضروری است. این بدان معنی است که بدانید چگونه یک کسب و کار را اداره کنید و در عین حال از منابع برای ایجاد راه حل‌های تجاری نوآورانه استفاده کنید.

سخن آخر

برای پردازش و تفسیر داده‌های خود، باید تمام برنامه‌ها، پلتفرم‌ها و هر سیستم عاملی را در شبکه خود در نظر بگیرید. مجموعه راه حل‌های خدمات مشاوره کسب و کار وب سایت ما، به همراه مدیریت عملکرد، نظارت و عیب یابی سازمانی باعث موفقیت در مسیر چابکی سازمانی می‌شود. در نظر داشته باشید چابکی سازمانی همراه با تداوم کسب وکار وتداوم فعالیت‌ها اتفاق می‌افتد. زمانی که سیستم عاملی دائماً خراب می‌شود، پلتفرم‌های ارتباطی با هم هماهنگ نباشند، تجربه کاربری ضعیف باشد و اتصالات شبکه نامطلوب باشند؛ همگی این عوامل باعث ایجاد وقفه در تداوم کسب و کار می‌شوند. این موضوع به شدت کارایی سازمان و توانایی آن را برای دستیابی به چابکی تجاری به خطر می‌اندازد. برای مشاوره مدیریت سازمان و بیزینس کوچینگ یا فرم درخواست مشاوره کسب و کار می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا در مورد چابکی سازمانی و مدیریت سازمان شما را راهنمایی کنند.



ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟